13 januari 2020
Catherine Isaac - Mellan dig och mig
Titel & Omslag
Omslaget säger inte så mycket och inte titeln heller.
Handling
Jessica har uppfostrat sin son William på egen hand. När pappan, Adam, inte dök upp förrän efter förlossningen - med läppstift på kragen - fick Jessica nog och kastade ut honom. Kort därefter flyttade Adam till Frankrike för att förverkliga sina drömmar.
Tio år senare kämpar Jessicas mamma Susan mot en allvarlig sjukdom. Med kort tid kvar att leva, tvingar hon sin dotter att slutligen erkänna det hon alltid ignorerat: att William faktiskt behöver sin pappa i sitt liv.
Tillsammans med sin tioåriga son beger sig Jessica till Frankrikes idylliska, böljande landskap med ett enda uppdrag: att få Adam att älska honom. Men samtidigt plågas Jessica av en egen hemlighet, en som ingen - särskild inte William - får upptäcka...
Mina åsikter
Jessica är en stark kvinna som gjorde det som var bäst för henne när Adam betedde sig som ett svin, och som tur var hade hon sina föräldrar som hjälpte henne på alla sätt. Men jag tycker inte karaktärerna i boken får ett riktigt djup, det känns som i får en snabb genomgång i vilka de är men jag hade velat få ett mer djup och få veta mer om vad som hände under de här 10 åren.
Spoiler varning!
Först när Adam och Jessica ligger med varandra och han är upptagen så är han otrogen och där visar han ju hur falsk han är, speciellt med allting Jessica visste sedan tidigare. Men om det hade hänt efter att hon fick veta vad som egentligen hände den där natten när William föddes så hade det varit en helt annan sak. Men jag förstår inte varför inte hennes pappa sa någonting, han måste ju ha sett hur ledsen och arg Jessica blev, hur kunde han hon vara så ledsen för någonting han rådde för?
12 januari 2020
Ilaria Tuti - Blommor över helvetet
| Första boken i en planerad trilogi. |
Titeln förstår jag inte riktigt men omslaget är verkligen riktigt snyggt!!
Handling
Kriminalkommissarie och profilerare Teresa Battaglia ombeds leda mordutredningen. Battaglia är dryga 60 år och hårdhudad efter många års kamp för respekt och rang i den mans dominerande italienska poliskåren. Hon inser snart att en grupp åttaåriga barn verkar stå i centrum för mördarens intresse och när mystiska symboler börjar dyka upp kring deras hem dröjer det inte länge förrän ett av dem försvinner. När Teresa intensifierar utredningen börjar lager på lager av hemligheter, som länge dolts i skogen, komma fram i all sin ohygglighet.
Men Teresa kämpar samtidigt mot en annan fiende - sitt eget intellekt. Hennes främsta vapen har alltid varit den knivskarpa hjärnan, men hälsan har hon sedan länge negligerat och illavarslande symtom börjar dyka upp. Till råga på allt har hon blivit tilldelad en ny assistent, inspektör Massimo Marini, vars lojalitet hon tvivlar på.
Allt medan Teresa börjar komma sanningen på spåret tvingas hon inse att jakten på mördaren också blivit en annan kamp mot klockan och den fasansfulla insikten att hennes kropp kan komma att svika henne innan fallet är löst.
Mina åsikter
Det här är en spännande bok, Teresa har verkligen skinn på näsan men det förstår jag att man får efter många år inom ett mansdominerat yrke, dessutom som chef måste man få respekt så en hård men rättvis hand. Men Teresa är också väldigt påläst om människor fysiska och psykiska sätt att tänka och fungera, så hon är en riktigt bra profilerare även fast det inte är det hon arbetar med. Vilket gör att hon läser av de personer hon förhör men även sina kollegor vilket gör att hon vet när hon kan pressa hårdare och när hon behöver använda den mjuka handen.
Jag gillar verkligen Teresa men även det vi får lära oss om Massimo Marini gillar jag så jag hoppas verkligen att de två böcker som är kvar i trilogin kommer ut snart så jag får lära känna dessa två bättre och se de samarbeta i nästa fall.
5 januari 2020
Jo Nesbø - Kan doktor proktor rädda julen?
Titel & Omslag
Titeln passar väldigt bra men omslaget tilltalar mig inte alls.
Handling
Alla på Kanonvägen ser fram emot att fira jul, när beskedet kommer på radion: kungen har sålt julen till herr Thrane! Nu får ingen fira jul utan att först handla för en viss summa i Herr Thranes butiker. Vännerna Bulle, Lise och doktor Proktor bestämmer sig för att försöka rädda julen, vilket blir ett av deras svåraste uppdrag hittills. Deras väg kantas av finska jaktplan, Herr Thranes elaka tvillingar, en vampyrgiraff i ett gökur, en kung med mögelsvamp i källaren och dessutom en utbränd, bitter jultomte som verkligen inte är som du kanske trodde att jultomten skulle vara. Och det enda våra vänner har till hjälp är en skvätt tidstvål och ett obegränsat förråd och pruttpulver.
Mina åsikter
Alltså jag fastnar inte alls för den här boken, jag gillar karaktärerna men miljöerna är för overkliga, det är för likt verkligheten men som att man gör allting tvärtom och allting bara är knäppt och konstigt. Sen är boken väldigt lång för små barn, den riktar sig för barn 6-9 år och då passar den bättre för det över spannet men då är det inte säkert de köper storyn.
Spoiler varning!
Varför åkte de ner till de elaka tvillingarna för att ge dem julklappar när de äger julen och är elaka? Som att be om att bli tagna av polisen.
4 januari 2020
Mål för 2020
Jag kommer ha ett läs mål på goodreads för 2020 men jag kommer inte ha några fler läsmål, det var jätte skönt under 2019 att inte ha någon press på sig utan bara kunna njuta av läsningen. Jag hoppas få ro i kroppen och lyckas läsa väldigt mycket och väldigt många av mina egna böcker under 2020.
Läsningen:
* Försöka läsa många av mina olästa.
* Rensa bort de jag läser och inte riktigt gillar och rensa bort om jag trillar över böcker jag har hemma som jag inte tror jag kommer läsa igen/kommer läsa alls.
* Precis som under 2019 inte efterfråga så många rec.ex utan verkligen läsa de jag tror att jag verkligen kommer gilla.
* Försöka läsa de böcker jag köper hem, undantag delar i serier jag ligger efter i men de serierna behöver jag komma ikapp i och inte bara köpa hem alla delar.
* Blir bättre på att skriva om lästa böcker på instagram, jag tycker det är jobbigt att skriva längre texter på telefonen därför jag föredrar bloggen även om inte så många läser mina inlägg.
* Försöka få till någon rolig tävling på instagram och försöka få till mer inlägg där men jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Måste nog kolla runt lite mer och få ideer på det. Har ni några tips?
Tv-Serier:
Jag kommer försöka se ikapp ännu mer serier och inte försöka börja se så många fler, ligger efter i så många serier så jag hoppas det inte kommer ut så många nya bra serier som jag börjar se.
3 januari 2020
Årssammanfattning 2019
Lästa böcker: 125
Mitt mål var att läsa 85 böcker men det lyckades jag göra med råge, mycket tack vare att jag lyssnat på ljudböcker och läst seriealbum.
Köpt hem: 39
Av dessa är kvar att läsa: 31
Ooops, och det är nog det här som är den stora boven över att jag inte lyckas bearbeta mina olästa, för varje år läggs det dit en hög nya. Men samtidigt köper jag oftast bara hem böcker som jag verkligen vill läsa så jag tror att de flesta kommer jag läsa för eller senare.
Recensions exemplar: 40
Av dessa är kvar att läsa: 2,5 En påbörjad men som jag inte lyckats läsa ut och En som jag precis påbörjat, En som ska recenseras i Januari så den blir läst i Januari.
Jag är nöjd att jag nästan bara tar emot och efterfrågar rec.ex som jag verkligen vill läsa och då också läser dessa. Jag har inte lyckas läsa en bok och den fastnade jag inte alls för så vet inte om jag kommer ta upp den igen.
Överrasknings böcker: 17
Av dessa är kvar att läsa: 9 stycken, En av dessa ska recenseras i Januari så den har jag sparat.
Detta är ändå böcker som bara dyker upp i min brevlåda, jag är glad att jag inte tvingar mig att läsa de böcker jag inte vill läsa och några har blivit bortrensade. Vissa förlag är väldigt duktiga på att skicka ut böcker som jag verkligen vill läsa vilket är tur när man inte efterfrågar allt man vill läsa.
Rensat bort: 71 böcker
av dessa var 21 böcker Lästa och 39 Olästa, och 11 som jag inte vet.
Under flera år har jag nu lyckats rensa bort enormt många av mina böcker, så under nästa år lär det inte bli så många att rensa bort. Jag har många olästa här hemma men det är ingenting som jag tycker är jobbigt utan jag gillar att ha många böcker att välja på när det är dags att välja ny bok.
Hyllvärmare: Det blev läst 28 stycken hyllvärmare det här året.
Jag tror det är rekord i lästa hyllvärmare, och jag hoppas det kommer bli lika många om inte fler nästa år, så många böcker som jag har hemma som jag verkligen vill läsa och i början på året brukar det inte komma ut så många nya böcker så då brukar man lyckas bli av med några hyllvärmare direkt.
2 januari 2020
I min brevlåda [December 2019]
| Julklapps rec.ex från bookmark :) oläst eftersom den inte ska recenseras förrän i januari |
| Överraskning från Moderista oläst eftersom den itne ska recenseras förrän i januari |
Överraskningar: 1
Köpta/Fått: 0
Bortrensat: 2 lästa
Läst: 10
Sammanfattning:
Så den här månaden gick jag minus rejält med -10 fast alla var inte inräknade bland mina olästa så som vanligt blir det fel egentligen men får klura på hur jag ska ha det här för att få min statistik att stämma.
1 januari 2020
Månadsläsning [December 2019]
116. Muminvinter
117. Eva & Adam
118. Jim Davis - Gustafs stora skrattbok
119. Kamilla Oresvärd - Älvdansen (4)
120.Viveca Sten - I de lugnaste vatten (3)
121. Sven Nordqist - Tomtemaskinen
122. Berts dagbok: Bortgjord på julbord
123. Berts dagbok: Tokfrans på juldans
124. Berts dagbok: Trubadur på flörtartur
125. Jonas Moström - Skuggorna ruva (4)
Totalt: 10
Nya författare: 2
Tillhör en serie: 9
Rec.ex: 1
Svenska/Engelska: 9/0
Hyllvärmare: 1
Tegelstenar(minst 500 sidor): 0
E-böcker/Ljudböcker: 0/1
Seriealbum: 6
Barnböcker: 1
Besvikelse:
Positiv överraskning:
Min åsikt om månaden:
Det blev inte läst så mycket den här månaden, mest seriealbum men lite läsning är bättre än ingen läsning och december är en månad där man har väldigt mycket annat att göra och jag har dessutom varit sjuk rätt mycket.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Sammanfattning 2025
Lästa böcker 2025 = 54 Nya för i år = 26 Köpta tidigare = 28 Bokrea böcker = 30 Lästa: 12 Olästa: 18 Köpta böcker = 41 Lästa = 12 Ol...
-
Lästa böcker under 2025 = 40 stycken Köpta rea böcker 19 Lästa: 11 Olästa: 8 Rec.ex 16 Efterfrågade 3 Överrasknings rec.ex 13 Läst...
-
Fredags jerka och det är alltid lika spännande att se vad Annika har för fråga åt oss. Den här gången kommer frågan från Carola, Hur gör ni...
-
Titel & Omslag Jag gillar omslaget och titeln. Handling Ossians största intresse är seriemördare och olösta mordgåtor. När han ska väl...