12 december 2019

Viveca Sten - I de lugnaste vatten

Morden i Sandhamn #1
Titel & Omslag
Titeln passar väldigt bra in till handlingen, det finns en del olika omslag till den här serien så är snyggast om man har omslag som passar ihop men då måste man ha senare upplaga av böckerna.

Handling
Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En manskropp inlindad i ett fisknät flyter i land på öns västra strand. En dryg vecka senare hittas en kvinna brutalt mördad inte långt därifrån och Thomas Andreasson från Nackapolisen får ta sig an fallet. Ledtrådarna är få. Vad har de döda för anknytning till Sandhamn? Vilka hemligheter döljer sig i det lilla samhället? Plågad av förlusten av sin nyfödda dotter och en havererat äktenskap kastar sig Thomas in i utredningen. Till sin hjälp får han oväntat barndomskamraten Nora Linde, som är fritidsboende på ön.  En mördare går lös i sommaridyllen och pressen på polisen ökar alltmer. De måste snabbt finna den skyldige innan ytterligare liv går till spillo...

Mina åsikter

Jag hade läst den här boken tidigare, vilket jag hade glömt bort men det förklarade varför jag kände igen så mycket av handlingen. Jag blir galen på Noras bortskämda make som tycker att alla ska anpassa sitt liv efter han, helst skulle nog han ha Nora som hemma fru så han kan vara borta ännu mer. Thomas har ju inte så spännande privatliv, typ inget vänner förutom att han är barndomskompis med Nora, så det känns som hans liv kretsade kring hans fru och dotter.
Jag gillar Thomas och Nora, men i övrigt var det inte så många karaktärer vi verkligen fick lära känna, som jag fastnade för.
Betyg 3 av 5
finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...