28 december 2019

Sven Nordqvist - Tomtemaskinen

Titel & Omslag
Klockren titel och omslaget är ju helt fantastiskt, ser ni alla små detaljer? Det finns så mycket att se på alla dessa illustrationer.

Handling
Man ska inte lova för mycket. Så tänkte gubben Pettson ofta sedan han lovat katten Findus att tomten skulle komma på julafton. Men det finns ju ingen tomte, tänkte Pettson. Och så bestämde han sig för att i hemlighet bygga en tomte som både kunde röra sig och tala. Det var en nästan omöjlig uppgift han hade gett sig in på, det insåg han snart.

De där veckorna före jul blev ganska ovanliga. Pettson stod mest i snickarbon och byggde och funderade och Findus kände sig övergiven. och vad var det för underliga små gubbar som kom och hälsade på?

Mina åsikter
Pettson och Findus har en så fin relation och jag älskar dessa två karaktärer, Sven målar verkligen upp allting så bra både med ord och med alla fantastiska illustrationer. Det finns så många detaljer i alla bilder att titta på och man får fnissa så ofta för Findus är som ett barn men samtidigt som en katt så han har verkligen skapat Findus till en helt underbar karaktär som man inte kan annat än älska och fnissa lite åt.Jag kommer helt klart läsa fler Pettson och Findus böcker önskar bara min hals orkade ha högläsning för barnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...