29 september 2020

Åsa Ringdahl - Efter det som hände

 

Simon & Fanny #2

Titel & Omslag 
Jag gillar omslaget och titeln passar jätte bra in till handlingen! 

Handling 
Simon och Fanny har varit vänner hela livet, men sista året på gymnasiet blir allting så komplicerat. Det enda de skulle göra den eftermiddagen hemma hos Simon var att prata problem och fika. Inget går som planerat ochnär de har sex förändras allt. Istället för att prata om det växer avståndet mellan dem. Kan de hitta tillbaka till varandra eller är allt förstört? 

Mina åsikter
Jag älskade första boken om Simon och Fanny, recensionen till den finns HÄR. Och den här boken är minst lika bra, alltså man kastas verkligen tillbaka till när man själv växte upp. 
All den där draman för ingenting, hur känslorna ligger utanför kroppen, hur man överanalyserar vad andra säger och gör, all den där osäkerheten för att man inte riktigt har hittat sig själv och är trygg med den man är. 

Det är väldigt mycket känslor när man är tonåring, man är osams med sina vänner, det snackas skit, rykten går som inte är sant, och massor av annat tonårsdrama, precis som det är när man går gymnasiet. När alla ska inse vilka de själva är, vad de ska göra efter skolan och många drömmar som grusas pga dåliga betyg, taskiga personer eller hobbys som inte blir riktigt som man har tänkt sig med. 

Jag hoppas verkligen att mina barn kommer vilja läsa de här böckerna, de öppnar upp lite för att se saker ur olika perspektiv, vilket man oftast har svårt för i den åldern man är när man går högstadiet och gymnasiet. Det öppnar även upp för att diskuteras kring, vad som är rätt och fel, har man rätt att vara arg när man känner sig sviken? hur ska man hantera olika saker och när jag skriver det här så känns det verkligen som att de flesta barn från 13-19 skulle ha möjlighet att prata med en kurator. 

När jag växte upp fanns det kurator, i alla fall på gymnasiet men det var ju ingen man såg som en person att prata med för personen existerade inte, den satt i ett rum i en byggnad man aldrig var in i. 

Betyg 5 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...