29 september 2020

Jenny Fagerlund - Mitt hemliga liv

 


Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar perfekt ihop med Jennys tidigare böcker. Klokren titel till bokens handling! 

Handling
När Moas farmor går bort visar det sig att Moa har fått ärva hennes lägenhet på Södermalm i Stockholm. Inte nog med det, ansvaret för farmoderns kungspudel Iris har också landat på hennes axlar. 

Lägenheten är sliten och fylld med gamla möbler och den sörjande hunden vill inte äta. Moas första tanke är att sälja lägenheten och ge Iris ett nytt hem. Men det som börjar som ett bekymmer blir snart hennes hemliga tillflykt. Sakta går det upp för Moa att de tliv hon lever med pojkvännen Ruben egentligen går ut på att anpassa sig efter honom. I lägenheten börjar hon bygga upp ett eget liv, det liv hon egentligen vill leva, långt från andras krav. 

Samtidigt dyker det upp brev och ledtrådar som visar en helt annan bild av farmodern än den Moa känt till. Snart inser hon att hon inte är den enda med hemligheter. 

Mina åsikter
Jag gillar Jennys böcker, så jag ställer rätt höga krav men jag älskar verkligen den här boken!! 
Moa är en sådan där person man bara älskar, men jag förstår inte varför hon inte har fler vänner, men å andra sidan så är Sofia en helt fantastisk vän, och deras vänskap känns verkligen äkta. 

Moas liv är inte enkelt, hon hade det jobbigt i tonåren, och nu när hennes farmor har dött så rivs allting upp till ytan igen. Jag älskar Moas relation till sin farmor, jag hade också en väldigt nära relation med mina mor och far föräldrar, men vissa perioder i livet så har man annat i fokus än att umgås med sina äldre släktingar. Jag lyckas måla upp alla karaktärer i mitt huvud och jag önskar verkligen att jag hade kunnat gå in boken och få lära känna alla ännu bättre, få vara Moa för en stund. 

Boken är väldigt lätt läst och sidorna flyger fram så jag kunde inte släppa taget, jag fastnade i boken och nu vet jag inte vad jag ska läsa, ni vet när man bli lite bokbakis, för boken man läste var så bra så nästa bok kommer nog inte kunna vara i närheten. Så för min del blir att plocka upp en hel annan genre,så det blir antagligen en deckare. 

Jag hoppas verkligen Jenny kommer ut med en ny bok snart igen, jag kan inte riktigt få nog, men som tur var så kan man ju faktiskt läsa om böcker och riktigt bra feelgood böcker kan man läsa om bara för att få känna lite pirr i magen. 

Spoiler varning!!
Kan man annat än älska Vendela när hon blir sur för att Moa ska sälja lägenheten?  En helt fantastisk granne. Moas farmor gör verkligen allt för att försöka ge Moa ett så bra liv som möjligt, påminner henne om att inte stöta bort sina nära och kära, inte anpassa sig efter andra utan att leva ett liv som gör en själv lycklig.  Jag har svårt för Ruben, han känns så kall, opersonlig och en kopia som ska göra och ha som alla andra. 

Om Moas pappa hade pratat med henne när henne mamma dog, och inte kastat sig in i en ny relation så kanske allting hade blivit mycket enklare för Moa. Nu har hon varit så arg på han lite i onödan för att hon inte fick all fakta, även om det är jobbigt så klarar många barn av sanningen, jag tror inte man gör någon en tjänst genom att dölja sanningen, det är bättre att berätta sanningen och finnas där som ett stöd.

Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...