8 januari 2023

David Lagercrantz - Det som inte dödar oss



 

Titel & Omslag
Omslaget passar bra ihop med de tidigare böckerna i serien. 

Handling
Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat. 

Lisebeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. hon tar risker hon vanligtvis undviker. Det är inte likt henne. 

En sen natt ringer professor Frank Balder till Blomkvist. Han säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Och Balder har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, vilket väcker Blomkvist intresse. 

Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Milleennium behöver. Lisebeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång. 

Mina åsikter
Alltså jag har dragit ut på att läsa fortsättningen eftersom bok serien har bytt författare men nu har jag tänkt ta tag i den här läsningen och läsa alla tre som jag har kvar att läsa om Lisbet Salander och Mikael Blomkvist. 

Det är många år sedan jag läste de tre första böckerna i serien. Men jag trodde att Lisbet och Mikael var närmare kompisar men de verkar som ändå ha en speciell relation. Som att han har en mapp där han lämnar information som han tror att Lisbet vill ha, eller skriver någonting om han vill ha hjälp. 

Jag gillade verkligen de tre första böckerna, den här känns lite svagare och jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, men boken är helt klart spännande och det är intressant att få träffa Lisbet, Mikael, Erika mfl. 

Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...