7 oktober 2022

Kamilla Oresvärd - Cirkusprinsessan

 

Greta Leikler #1

Titel & Omslag
Älskar omslaget, det är så snyggt och passar så bra till bokens handling, så även bokens titel. Man får vissa ledtrådar utan att få veta för mycket. 

Handling
Den framgångsrike affärsmannen Fredrik Wallin hittas mördad i sin villa på JÄrkholmen utanför Göteborg. Med spänning följer hela Sverige rättegången, där hans flickvän Greta Leikler - i medierna även känd som Cirkusprinsessan - döms för mordet.

Två år senare får polisinspektör Björn Carlsson ett samtal som han minst av allt har väntat sig: Greta Leikler, kvinnan han var med och satte dit, har rymt från fängelset. Björn är övertygad om att Greta är oskyldig, även om hon själv hävdar motsatsen, och  han tänker göra allt som krävs för att få fast henne igen. 

Cirkusen är det enda stället på jorden där Greta Leikler har kunnat kontroller rastlösheten, ångesten och mörkret hon har inom sig. Hon har tränat sig själv till att flyga högre, kasta hårdare och göra fler volter. Adrenalinkickarna har varit hennes tjack, men nu jagar hon efter något annat. Hämnd! 

Mina åsikter
Jag har gillat att läsa Kamillas tidigare böcker som hon har skrivit, så jag hade vissa förväntningar men vet också att en ny serie då finns det en risk man inte gillar den men WOW jag gillade verkligen  Cirkusprinsessan. Fastnade redan vid baksidestexten, och titeln tillsammans med omslaget gjorde det här till ett måste att läsa. 

Jag gillar storyn, jag gillar verkligen alla karaktärer, de fyller olika funktioner och får storyn att ta sig vidare. Bäst är ju helt klart Greta Leikler, och jag ser framemot att läsa fler böcker där hon får vara med. Jag gillar även Björn och Maja, att de har inte alls är överens om speciellt mycket, att Björn anser att han skulle ha haft tjänsten samtidigt som alla andra vet att han inte är lämplig som chef. Jag hoppas helt klart få läsa mer om de också. 

Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...