2 augusti 2022

Jussi Adler-Olsen - Selfies

Avdelning Q #7

Titel & Omslag

Lite tråkigt omslag måste jag säga, och titeln är väll inte så där jätte bra heller. 

Handling
En äldre kvinna hitta ihjälslagen i Kongens Have. Kriminalinspektör Carl Mörk inser att mordet liknar ett tio år gammalt ouppklarat fall då Stephanie Gundersen blev ihjälslagen med ett enda kraftfullt slag mot huvudet. Samtidigt har en bilist inlett en bldogi jakt på unga kvinnor, och medierna fylls av rapporter från ett brutalt nattklubbsrån i Köpenhamns hamnområde. 

Avdelning Q står inför stora utmaningar. Dess sammanhållande länk Rose har drabbats av en psykos som pekar mot ett mörkt och plågsamt förflutet. Och eftersom alltför många av avdelningens fall förblir olösta börjar ledningen blir otålig. Ska Carl Mörk och hans kollegor tvingas lägga ner sin cold case-avdelning? 

Mina åsikter
Rose mår verkligen inte bra i den här boken, och det är ju någonting som har pågått under en väldigt lång tid, men så länge Carl vet det men inte riktigt gör någonting för att hjälpa henne så vet ju inte resten av polishuset om detta. 

Själva fallet är inte lätt att klura ut, det hamnar dessutom lite i skymundan av Roses psykiska mående och även av att man försöker lägga ner Avdelning Q. Men när Rose mer eller mindre kastas in i morden på nära håll så tar utredningen fart och slutet bara swishar förbi.  Vi lämnas med en lite mindre cliffhanger, det känns som det kommer gå bra men vi får se vad som kommer hända i nästa bok. 

Men jag är lite besviken, de första böckerna älskade jag, jag tycker inte att de här senare riktigt håller samma kvalité. Det känns som om någonting saknas, men jag vet inte vad. 

Spoiler varning! 
Jag förstår inte hur Rose kan komma undan med att må så där dåligt utan att någon gör någonting, och jag blev jätte förvirrad, tidigare har Rose spelat sina systrar men nu fick vi träffa dom i verkligheten?  Lite smått tjorvigt blev det. 

Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...