2 augusti 2022

Magnus Abrahamsson - Underström

Mord på Norröra #1

Titel & Omslag

Omslaget passar bra till handlingen, men det har helt klart förbättrings potential. Titeln känns lite knepig, och det känns som att titeln kommer få sin förklaring i en eventuell uppföljare. 

Handling
Det är en ovanligt varm och solid midsommarafton på Norröra i Stockholms skärgård. Öns traditionella firande avbryts när en kvinna hittas mördad på en ödslig strand. 

Polisinspektör Elsa Kahn, som försöker vila ut efter en utmattningsdepression med suicidala inslag, dras på gott och ont in i en komplicerad utredning där hennes sommargrannar på ön både misstänker och misstänks. 

Allt är inte frid och fröjd i sommaridyllen, och det finns hemlighter som till varje pris måste bevaras. Bakom syrenhäckar och rödmålade skärgårdshem döljer sig såväl avundsjuka och bitterhet som sexuella frustrationer, otrohet och kriminalitet. 

När ytterligare ett mord inträffar växer paniken, och Elsa måste tillsammans med den märklige överengagerade åklagaren Matti Lark hitta gärningspersonen innan ön töms helt på folk. 

Eller innan mördaren slår till igen. 

Mina åsikter
Det här är en ny författare för mig så jag hade inga förväntningar sedan tidigare böcker. Däremot av baksides texten så kändes det som en bok jag skulle kunna gilla. 

Jag gillar karaktärerna, Elsa, Blomdahl och Matti. De kompleterar varandra så bra och de alla har privatliv som man vill veta mer om och jag tyckte faktiskt att privat fick vi lära känna Matti bäst, jag är nyfiken på hur hans liv kommer se ut i en eventuell bok två.  Blomdahl lärde vi inte känna så bra, men hon har helt klart potential och jag tror hon kan vara bra att jobba med Elsa. 

Jag vet inte om det här är en första del i en blivande serie eller om den är fristående, men jag hoppas verkligen att det kan bli en serie. Jag vill lära känna karaktärerna bättre, jag vill få ta del av hur de löser brott tillsammans. 

Spoiler varning!! 

Alltså slutet, tog Elsa sitt liv? Och mördaren fångade de ju aldrig in, även om vissa hoppas de gjorde det. Så vad händer nu? 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...