29 maj 2022

Ingelin Angerborn - Sal 305

Mebeltrilogin 2/3

Titel & Omslag
Älskar omslaget och titeln passar bra ihop med de två övriga böckerna i trilogin och även till handlingen.

Handling 
Jag har nog alltid vetat att det som hände förra sommaren verkligen hände. Men jag trodde att det var en engångshändelse. Nu vet jag att det inte var det. Och nu vet jag att det kommer att hända igen.... 

Vem är det som tar Elviras hand just när hon håller på att somna? Och vem var det egentligen hon såg i sjukhussängen brevid hennes? Elvira vet inte. Hon vet bara att hon cyklade omkull och att det nu händer saker som hon inte kan förklara. 
Och att Dåris, det gamla övergivna hospitalet som hon ser från sitt rum på sjukhuset, får henne att rysa. Är det bara hjärnskakningen som spökar eller finns det någon sanning i de hemska historierna som berättas om Dåris. 

Mina åsikter
Precis som första boken så är det ett bra driv i storyn och den är nog lite läskig om man är barn och inte vuxen. Lite lagom spännande med spöken. 

Jag tycker synd om Elvira när hon fick hjärnskakning, men borde inte läkaren ha sagt att hon inte fick ha skärmtid under en längre tid än några timmar? För så är det på riktigt och det är ju så viktigt med detaljer i en bok. 

Jag gillar att Elvira fortfarande är kompis med sina kollokompisar och de alla bor i samma stad så de kan ju faktiskt ses även om inte så ofta men det borde innebära att de lär känna varandras andra kompisar också. 

Spoiler varning!
Alltså den här boken handlar ju inte riktigt om Mebel, men ändå finns hon kanske där i bakgrunden? Men det var ju andra spöken som Elvira såg nu. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...