30 januari 2022

Jörn Lier Horst - Illvilja

Wisting Cold Cases #3


Titel & Omslag
Jag gillar omslaget, det passar bra ihop med övriga omslag i serien. 

Handling
Ett kallt fall värms upp i gen när en ung kvinna hittas mördad i skogen. hon ahr dödats på ett sätt man känner igen från serimöraren Tom Kerr. Men Kerr tjänar sitt fjärde år bakom galler och kan omöjligen ha begått brottet. Allt pekar istället på mannen som pressen kallar Den Andre - Kerrs aldrig hittade medhjälpare. 

Adrian Stiller på Kripos, avdelningen för äldre och olösta fall, förbereder en rekonstruktion där Kerr ska leda polisen till kroppen efter en kvinnahan säger sig ha mördat. Graven ligger i Eftang, i William Wistings polisdistrikt, och det är han som sätts att ansvara för säkerheten. Wistings dotter Line får uppdraget att dokumentera allt. Men rekonstruktionen går fruktansvärt fel och när Kerr flyr blir Wisting syndabocken. 

Mina åsikter
Nej nej nej!! Jag inser när jag läser baksidan att jag precis har sett de nya avsnitten av serien Wisting och de handlade om den här boken. Jag vill ju läsa boken före jag ser en serie! 
Men det går faktiskt över förväntan och är ganska kul att jämföra, även om jag antagligen vet vad som kommer hända längre fram i boken..... I stora drag i alla fall men som tur var är inte allting exakt likadant! 

Jag gillar ju böckerna om Wisting och den här boken är inget undantag, nu vet jag ju att det finns en bok till och att det tyvärr är den sista.  Har man gillat de tidigare böckerna så kommer man gilla den även den här, inte heller karaktärerna ändras så mycket utan man vet vad man får när man plockar upp en bok ur serien om Wisting. 

Eftersom jag har den sista boken hemma kommer jag ta upp och läsa den under februari. Om

Boken VS Tv-serien
I bokserien har Line barn, det har hon inte i tvserien. 
I sprängningen i början så dör en i tv-serien det gör det inte i boken, däremot är det flera som blir skadade, men eftersom Line inte är gravid i boken så får hon inte missfall.
Mer då.. Jo i serien åker Kerr iväg med sin tjej, och hennes dotter lurar iväg poliserna, i boken är de inte ens tillsammans bara bekanta hon har ingen dotter som man nämner däremot blir en av poliserna som var med vid vallningen kidnappad, strax innan man hittar Kerrs döda kropp. 
Sen är det även en ändring på slutet och jag gillar att boken och tv-serien inte är identiskt! 

Spoiler Varning! 
Theo Therman (Theo Dermann i boken) the other man, så himla fyndigt, älskar sånna här saker i böcker, tv-serier/filmer. 
Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...