17 november 2021

Karen M. McManus - Two can keep a secret

 



Titel & Omslag
Stilrent snyggt omslag som passar perfekt ihop med de andra böckerna i samma "serie" det är inte en serie med samma karaktärer, men de är alla YA crime.   

Handling 
Echo Ridge is reeling.

This picturesque town, nestled near the Canadian border, experienced its first tragic loss in 1996 when high-school senior Sarah Corcoran vanished while waking home from the libary.

Then five years ago, homecoming queen Lacey Kilduff was found dead in tha aptly named Murderland Halloween park. 

Now the killer claims to be back.

A small town that keeps losing its homecoming queens.

Two murders, still unsolved. 

Mina åsikter
Jag minns att jag gillade den första boken, men vet inte om jag kan kalla de en serie för de är helt fristående med olika karaktärer. Dock samma genre - YA crime. 

Jag gillar de flesta karaktärerna, det är en typisk YA bok med den typen av karaktär som det hör till. De populära, mindre populära osv Jag tycker början är lite seg men sen har vi fått nog med information så vi kan få mer ledtrådar om vem som är den skyldige. Men oj vad man misstänker folk till höger och vänster, inte lika mycket som Ellery för hon är extrem på det. 

Boken är uppdelad så att vissa kapitel läser vi ur Ellerys synvinkel och andra från Malcoms, vilket ger storyn mer djup när Ellery och hennes tvilling bror Ezra är nya i stan även om de har sin mormor och sina rötter därifrån. 

Spoiler varning! 
Alltså om man ska tänka sig att det är samma mördare 1996 och för fem år sedan så känns det väldigt logiskt om mördaren är äldre än ungdomarna är. För nu när det verkar hända igen, då måste man ju inse att antingen är det en copy cat eller så är det samma mördare och då borde han ha varit minst 18 vid första mordet. 

Så när vi fick veta att det var Peter som var skyldig så kändes det väldigt logiskt. Jag hade dock velat veta vad för bevis de hittade i hans bil när de tog han. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...