21 november 2021

Anne-Marie Schjetlein - Dödens vingslag

 

Andreas Nylund #6

Titel & Omslag
Ett omslag som passar bra ihop med övriga serien. Titeln är väll lite si så där. 

Handling
Sommaren har ett fast grepp om Halmstad, och Stina och Andreas bjuds in till landshövdingens fest på slottet. När Stina strövar omkring i korridorerna skymtar hon något bakom ett hörn. Chockad upptäcker Stina en död kvinna, vars fingrar är bundna till att ligga i kors. 

En tid senare hittas ett lik inmurat i en källargång i Halmstads centrum. Skelettet visar sig vara gammalt och Stina lever sig in i myten om en hemlig gång till slottet , via vilken Christian IV:s älskarinna kunde komma till honom. Men hennes nyfikenhet förvandlas till fasa när det kommer fram att likets pek- och långfinger är bundet på samma sätt som den döda kvinnans. 

Även på andra sätt verkar historien upprepa sig. Någon kopierar hemska händelser ur det förflutna, men varför? 

Mina åsikter
Precis som de tidigare böckerna så är det korta kapitel vilket driver upp tempot. Jag gillar verkligen hur olika karaktärerar får ha egna kapitel, så vi får lite mer information än om vi hade fått följa polisens spår, vilket jag kan sakna lite. Polisen tar väldigt liten plats. 

Från början var det Andreas som låg i fokus, men efter seriens gång har det blivit väldigt lite av polisen Linn och i den här boken var det full fokus på Stina. 

Jag tycker det är lite tråkigt att läsa om Andreas och Stinas privatliv, samtidigt som det var intressant att äntligen få veta mer om Stinas förflutna men jag förstår inte hur hon lyckades förtränga så mycket av vad som hände när hon bodde med sina föräldrar. 

Fallet i den här boken blir spännande och när det är så nära Andreas och Stina så blir dom lite extra indragna den här gången. Jag gillar hur allting låg till och hur man flätade ihop alla trådar och gillar även vilket slut den här serien fick.  

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...