17 juni 2021

Lena Matthijs - Lejonet från Zagros

 

Hasse Nelander-Wein #3

Titel & Omslag 
Jag förstår titeln när jag läser boken däremot omslaget är väll kanske inte det mest tilltalande.

Handling 
Under en kanottur en varm julidag anträffas en styckad kropp flytande i ån Ätran. Några dagar senare görs ännu ett makabert fynd i en soptunna i Borås. Finns det något samband mellan de styckade manskropparna? Offren är okända och inte saknade av någon, och polisens utredning går trögt. 

Samtidigt, och utan den svenska polisens kännedom, kämpar tolvårige Zana för att föra sina småsyskon tillbaka till tryggheten. Syskonskaran har övergivits utan mat och vatten i de svårtillgängliga bergstrakterna i norra Irak. De parallella historierna flätas samman samtidigt som tiden rinner ut för barnens möjlighet att överleva.  

Mina åsikter
Den här boken är väldigt seg, det händer inte så mycket utan vi får många detaljer och vi får följa lite parallela händelser i Sverige och Zagros. 

I slutet händer det väldigt mycket, saker och ting flätas ihop och boken får ett bra avslut men tyvärr tycker jag att det hände för lite och vi var tvungna få så mycket information att storyn känns utdragen men jag vet samtidigt inte hur mycket man hade kunnat stryka från texten heller. 

Jag kommer inte läsa om fjärde boken utan nu känner jag mig rätt nöjd med att få avsluta den här boken och säga hej då till Hasse Nelander-Wein och alla i hans omgivning. 

Spoiler varning! 
Hur kunde Omar hitta sin fru så fort i sverige? Och få tag i pengar bil och apa efter hur vi lever våra liv osv på en gång?  Så skönt att Omar dog, det fanns inte riktigt något annat sätt att avsluta den här boken på. Men tråkigt att Zanas syster dog men de var i alla fall 4 syskon som överlevde, de alla kunde ha varit döda. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...