16 juni 2021

Elisabeth Andersson - Ett hjärta i bitar

  

Österlenmorden #1

Titel & Omslag
Snyggt passande omslag och en väldigt passande titel. 

Handling
Försommaren övergår i sommar när Tina flyttar från Stockholm till Skåne för att gifta sig med sitt livs kärlek, greven Fredrik af Schelin. Hon har haft en framgångsrik karriär inom Stockholmspolisen och ser fram emot ett sabbatsår.Hon ska bara vara med Fredrik och lära sig allt om sitt nya hem, Carolineborg slott. 

Men bara några veckor efter bröllopet inträffar en tragisk händelse. Tina står nu ensam med huvudansvaret för slottets verksamheter, mitt i en bottenlös sorg. När hon får möjlighet att börja hos Skånepolisen, där hon ska stötta en ung polis, Maja Hadzic, tvekar hon inte att tacka ja. 

En dag hittas en död man naken i en gödseltank i Brösarp. Det visar sig vara den kände och omtyckte ryttaren Ulf Waldenhök. En framgångsrik nationalidol, som levde ett lycklig liv med fru och barn på sin lyxiga hästgård vid havet på Österlen, vem kan ha velat döda honom? Tina och Maja får i uppdrag att leda mordutredningen och snart förändras bilden av stjärnryttaren. 

Parallellt med mordutredningen försöker Tina komma tillrätta med sin nya tillvaro på slottet, vilket visar sig ha sina utmaningar. 

Mina åsikter
De första hundra sidorna händer iprincip det som redan står på baksidan, så man väntar på att spänningen ska börja. Jag gillar Tina och hur hennes relation med hennes svärmor växer fram, även Tinas relation med Maja. Men själva fallet med Ulf det är lite svårare eftersom jag vill så klart få veta vad som har hänt Ulf samtidigt som jag inte alls gillar det jag får veta om han. 

Jag har en del frågetecken som inte är besvarade efter boken tagit slut, så vi får se om vi får de besvärade i nästa bok. 
Jag är nyfiken på att få se hur det kommer gå för Tina och Maja, och vad deras nästa fall kan bli så ja jag vill helt klart läsa mer. 

Spoiler varning!! 
Som vanligt är det pengar, makt och svartsjuka inblandet i varför folk dör. Men kan någon förklara för mig varför Patricia skulle ha en relation med Ulf, han försökte ändå våldta henne när hon var yngre men hon har inte kunnat släppa sina känslor för han? What?  

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...