19 juni 2021

Film vs Bok Lara Jean

 
Det är väldigt intressant att jämföra en bok och film/tvserie och många böcker blir ju film eller tvserie nu för tiden, det finns till och med tv serier/böcker som man sen skriver om till en bok. Så nu tog jag beslutet att först läsa trilogin om Lara Jean för att sedan se de tre filmerna på netflix. 


Det finns vissa detaljer som är flyttade, så vissa saker händer tidigare i filmerna än i böckerna, och att saker händer på ett lite annorlunda sätt. 

Det är borttaget mycket tjej drama som mellan Lara Jean och Gen och även mellan Margo och Trina, vilket gör filmerna mer lättsamma och med mindre fokus på drama.

Jag gillade böckerna, men jag gillade även filmerna riktigt mycket, det blev en del pirr i magen och eftersom jag läst böckerna före jag såg filmerna så var det inte lika spännande om vad som ska hända för jag tänker att de inte kan ändra allt för mycket. 

Min uppfattning när jag läste böckerna var inte att Lara Jean skulle börja plugga på en skola som låg på andra sidan usa, så långt bort ifrån hemma som möjligt. Och jag tycker det är lite jobbigt när man läst 3 böcker/sett 3 filmer och sen lämnas man ändå med ett öppet slut och där är jag besviken på både boken och filmerna.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...