12 maj 2021

Kicki Sehlstedt - Bara ett offer

 

Probono-serien #3
Titel & Omslag
Omslaget säger inte så mycket. Titeln säger desto mer, även om den inte riktigt stämmer, för det är inte bara ett offer i den här boken. 

Handling 
Aida Svantesson har nyss återvänt till arbetet på Probono-redaktionen efter sin föräldrarledighet när hon får ett hett tips. Ett anonymt instagramkonto pekar ut en känd politiker som våldtäktsman, och en tid senare försvinner han spårlöst. Aida och Kajan börjar nysta i fallet och deras efterforskningar leder dem in i okända världar där människor är beredda att döda för att utkräva hämnd eller dölja sina ljusskygga affärer. 

Mina åsikter
Äntligen är vi tillbaka och får hänga med Aida och Kajan igen, men precis som tidigare böcker i Probono serien så är det en jobbig handling. Det är jobbigt att läsa hur människor far illa, hur elaka människor är och hur snedvriden världen är. Men samtidigt som det är jobbigt att läsa så behöver det diskuteras, hur pengar är mer värda än människoliv, hur man är villig att offra andra människor för egen vinning. 

Som vanligt en bok som behöver, diskuteras, det hade varit  väldigt intressant att ha den här boken som bokcirkelbok, den behöver diskuteras och även om det känns som nog alla jag känner håller med mig så behövs den snedvridna verkligheten komma ut ur garderoben. 

Det kommer bli väldigt intressant att läsa nästa bok, för tvisten för Aida på slutet och att Kajan fått en bättre relation med sin son och börjat dejta tror jag kommer vara intressant att få läsa mer om. 

Spoiler varning!
 
Jag vet inte om jag vill se Aida med Malte och har han tagit ett snedsteg nu igen? Så himla tråkigt att Aidas enda vettiga släkting är hennes morfar som dog :( Och hennes mamma fortsätter att vara hemsk och rätt åt henne att Aida ärvde den där stugan, men om ingen har varit där på länge så gissar jag att hennes mamma inte visat så stort intresse för stugan i alla fall. 

Intressant med Kajan och Jonas, det kan verkligen bli en intressant fortsättning. Och vad skönt att Kajans son nu har vaknat upp och kanske inser att man inte kan umgås med kriminella, jag hoppas bara inte att hans vänner ska hämnas för att han tjallade! 

Betyg 4 av 5

boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...