14 oktober 2020

Isabelle Törnqvist - Fågeln

 

Enigma #1

Titel & Omslag
Super snyggt omslag och när man läser boken förstår man varför boken fick heta Fågeln. 

Handling
Svalas väg är redan utstakad: hon ska föda barn och sedan ge sig ut i kriget som rasat utanför Shabalas gränser så länge någon kan minnas. Men Svala vill ha makten över sitt eget öde. När hon möter ett fågelliknande väsen i skogen tänds ett svagt hopp.

Med fågelns hjälp kan hon läsa skrifen i en underlig bok som ingen annan kan läsa ur. Finns hennes räddning i den mystiska kraften Enigma som fågeln lär henne att bemästra? Med sina nya krafter kanske hon kan undfly sitt öde, och till och emd sätta stopp för det tusenåriga kriget. 

Mina åsikter 
I början är  boken lite seg, inte för att det inte händer saker utan för att vi ska få en chans att lära känna Svala, vem hon är som person och hur världen hon växer upp i fungerar. Men så fort vi har fått den informationen så händer det mer och mer för att i andra delen av boken knappt kunna lägga ifrån oss boken, för man bara MÅSTE få veta mer!

Boken börjar lite som en 3a, men avslutas som en 5a därför ger jag den en 4a i betyg, en stark 4 eller 4+ hur man nu vill se det ;) Kommer helt klart kasta mig över andra boken Kirin med en gång! 

Spoiler varning!! 
Shit vad hemskt det var när Svalas farfar blev ihjälslagen!! CC och hans anhängare är verkligen hemska människor! Jag hoppas verkligen att Ahren lever, nu verkar det ju vara så men jag hoppas verkligen att Svala lyckas få tag i honom. 

Jag förstår inte att Svala inte reagerade snabbare när hon blev överfallen av banditerna, en häst är ju livsviktigt att ha där ute i vildmarken när hon inte vet var hon är på väg. HOn hade ju tur som kom dithon skulle, men OJ här kastades ju verkligen allting omkull, jag trodde ju verkligen precis som Svala att det var krig mellan människor, inte mot några andra varelser. 

Betyg 4 av 5

boken finns på  Adlibris  Bokus  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...