11 augusti 2020

Mick Finlay - Morden i London

                Arrowood #2

Titel & Omslag
Passande titel och ett snyggt omslag även om det inte säger så mycket om bokens handling. 

Handling 
Det är 1896 och i London syns den berömde Sherlock Holmes ofta på löpsedlarna. Han löser fortfarande mysterier åt Londons artistokrati. Men bland arbetarbostäderna och de små gatustånden i det fattiga södra London arbetar detektiv William Arrowood med våldsammare, mindre glamorösa och mycket sämre betalda uppdrag.

När paret Barclay anlitar honom för att hitta deras försvunna dotter är Arrowood övertygad om att det inte kommer att dröja länge förrän han och assistenten Barnett lyckats med sitt uppdrag. Men snart inser de att fallet är mer komplicerat än så. Försvinnandet är bara början på en rad fasansfulla händelser. 

Mina åsikter
Jag trodde först inte att det här skulle vara en bok för mig, jag gillar ju inte riktigt historiska böcker men den här boken grep tag i mig och jag hade lite svårt att släppa taget. Den är riktigt spännande och jag gillar hur Arrowood hela tiden jobbar imotvind, ingenting går som han har tänkt och folk ser ner på vad han gör som arbete, Sherlock Holmes fick det nog betydligt enklare efter att han hade gjort sig ett namn och folk visste vem han var. Sen även att folk skulle ta åt sig äran till höger och vänster för allting, fast än de motarbetat Arrowoods snokande, men så är det å andra sidan än i dag, folk är inte villiga att själva göra arbetet men de kan gärna ta åt sig äran när det väl är gjort.  

Väldigt många intressanta karaktärer i den här boken och jag gillade hur boken är uppbyggd och att vi får ta del av allting i precis lagom takt. Jag lämnas däremot med många frågor, inte frågor om fallet eller karaktärerna men om hur det var på den tiden kring psykiatrin. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...