13 augusti 2020

Johanna Lindbäck - Min typ brorsa



Titel & Omslag

Titeln passar till handlingen,omslaget är väldigt tråkigt. 

Handling
- Är du helt knäpp?, sa Manda upprört. - Vad håller ni på med? Han är ju fan nästan ihop med...!
- Tror du inte jag vet det? sa Nina dovt ner i kudden. - Tror du jag är dum? 
- Jamen? Vadå! Hur kan du låta han hångla upp dig? 
Nina vände sig långsamt om och såg på Manda. 
- Han? Tänk om det var jag? 
- Menar du att? Alltså, jag kan inte....  Manda var så osammanhängande att hon fick börja om.
- Han är ju typ din brorsa! 

Fira nyår i Luleå med mammas nya kille är inte direkt vad Nina har drömt om. Och att mamma förälskat kvittrar om att internet-Tomas har två sönder som ärprecis i Ninas ålder gör inte saken bättre. Men nyåret blir bättre än hon hade kunnat ana. Tomas sönder visar sig vara helt okej faktiskt. Särskilt den ena... 

Mina åsikter
Jag hade verkligen gillat Johanna Lindbäcks tidigare böcker och det är roligt att läsa om böcker som utspelar sig i Lule, Skellefte, Ume osv Men den här boken når inte riktigt fram.
Själva handlingen ger mig lite ont i magen men sen slutet känns inte bra.Jag vet inte vad jag hade velat ha för slut för oavsett hur det går så blir det fel fel fel. 

Spoiler varning!
Det känns så dömt att misslyckas för skulle man bli tillsammans med sin styvbror som man bor ihop med, hur ska man ta nästa steg i förhållandet? Vad händer om man gör slut? 
Men jag gillar den Nina blir tillsammans med Daniel, hon hittar sig själv mer och mer. Det är synd att Wille inte finns där för Daniel så han har någon att bolla sina tankar och känslor med. 
Slutet fungerar inte riktigt, alltså att de ska vara vuxna nog att bo under samma tak och trycka undan att de älskar varandra bara för att de inte borde... hur går man då vidare?  

Betyg 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...