19 november 2019

Lotta Fritzdorf & Johan Rosenlind - Tick Tick Boom


Titel & Omslag
Omslaget består ju mesta dels av titeln så den ger inte mig så mycket wow känsla dock är det snyggt med svart och gult. Titeln passar väldigt bra in till bokens handling så den känns väldigt välgenomtänkt.

Handling
Mitt i julruschen utsätts Stockholm för en serie extrema våldsdåd. Den erfarna kriminalkommissarien Maria Larsson, 56, har aldrig tidigare jagat en lika hänsynslös mördare. Vem är han och vad är han ute efter?  Han verkar dessutom inte särskilt rädd för att bli upptäckt, utan lämnade en rad av spår efter sig. Det blir en katt-och-råtta-lek som till sist får sin brutala avslutning

Mina åsikter
Det hände inte så där jätte mycket till en början men sen tog boken skruv även om jag från början var väldigt förvirrad av vem som är vem, de säger ett efternamn och jag var osäker på om det var en polis eller någon annan så det tog ett tag innan jag var helt inne i handlingen om vem som var vem, men själva fallet var enklare att hänga med i.

Slutet på boken är riktigt spännande, och får en liten twist och en twist igen. Jag gillar storyn och hur den är uppbyggd och även hur den avslutas.  Det känns som jag mest läser serier med cliffhangers, den här boken har ett avslut och man känner sig redo att lägga bort den när den tar slut för man får svar på alla frågor.

Spoiler varning!
Intressant det där att poliser ska utredas om de tog rätt beslut i vissa situationer, visst vid en skjutning att det kan behövas så att poliser inte skjuter i första hand för då blir det säkert som i Usa där man skjuter först. Men vid bombare osv, vissa lägen där är det svårt att veta hur förövaren kommer göra och vad som kan utlösa att de trycker av. Och när de smiter undan vet man ju aldrig vad som kommer hända, för vem tänker de då ge sig på eller kommer de fly och ligga lågt tills inte alla letar efter dem längre. 

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...