29 november 2019

Frida Moisto - Drakar lyfter i motvind

Lisa Engström #2
Titel & Omslag
Ett omslag som passar väldigt bra till förra boken Som nitroglycerin och jag förstår och älskar citatet "Drakar lyfter i motvind", det syftar på att när man har motgångar och blivit nergrävd då finns det också möjlighet att vara stark och fortsätta kämpa!

Handling
När Johan Lundblad, Jönköpings inne kille nummer ett, hittas brutalt knivhuggen en varm sommarnatt, kontaktas Sten Johansson och Lisa Engström omgående. Fallet är av känslig karaktär då Johan Lundblads morbror Leif Blomqvist arbetar på Jönköpingspolisen och är en av Lisa Engströms största fiender.

Lisa försöker svälja sin stolthet och sköta fallet professionellt men Leif anar att Lisa döljer något och vägrar ge upp. Snart inser hon att han är så mycket närmare hennes sanning än hon kunnat drömma om. Hur långt är hon villig att gå för att hålla sina hemligheter begravda?

I utredningen framträder familjeintriger ingen väntat sig och både passion och hat står som mäktiga krafter bakom ett eventuellt motiv. När en person i Johan Lundblads innersta krets hittas mördad förstår polisen att fallet är större än de först trodde.

Mina åsikter

Precis som förra boken så älskar jag den, det är så mycket spänning och så många intressanta karaktärer, och jag verkligen älskar hur spänningen byggs upp och hur vi får ledtrådar både om Lisa och om intrigen i boken. Jag vill ha mer  nu!!

Jag älskar Lisa och Jonas tillsammans, han är så bra för henne men eftersom Lisa är så speciell och inte vill släppa någon in på livet är det inte lätt, hon pushar ju dessutom ifrån sig han hela tiden.

Leif, Leif, Leif, åh vilken störig gubbe.Jag älskar beskrivningarna i boken om matchokulturen, hur man ser ner på andra för att man är man, blek och oftast även rund om magen och de har alla liknande åsikter och beter sig som svin. Det finns som tur var inte sådana personer över allt och alla är inte så men alla har nog träffat på en Leif i sitt liv.

Spoiler varning!
Jag hoppas Jonas kommer orka med Lisa, och att han inte blir mördad, han är så bra för henne och hon behöver han samtidigt som han verkar bli mer ödmjuk av att vara med Lisa. Men vi blev ju också lämnade i värsta cliffhangerna om vad som kommer hända Lisa, vad ville personen från det förflutna? Har det med Leif att göra? För jag fick lite känslan av att vissa personer vill skydda Lisa och vissa skulle lika gärna kunna se henne död. Men att man kan mörda sin egna pappa? för att han ljög, ja det sa allting om hur elak Lill-Erik är och jag förstår att Lisa flytt från honom. 

Men Johans mamma, oj hjälp vilken kvinna, så typiskt personer med makt att allting ska vara en perfekt fasad, skickar han på hemska ställen för att han ska bli som hon vill istället för att ha en riktigt bra relation med sin son och acceptera han som han är. 
Alice, vilken läskig tjej som tror att någonting de sa när de var 14år ska gälla på riktigt, hon var verkligen farlig för hon hade nog varit villig att mörda andra tjejer för att få Johan för sig själv. Och tänk att vara så trångsynt så hon försöker hjälpa hans mamma att omvända han från gay bara för att hon är kär i han.

Det blev ett så spännande slut, men jag hade velat veta mer om vad som hände för nu blev det lite en typisk mellanbok där det hände massor, vi fick inte avslut på så mycket men man verkligen MÅSTE läsa nästa bok!
När kommer den??
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...