23 augusti 2019

Victoria Aveyard - Krigsstorm

Röd drottning #4
Titel & Omslag
Titeln syftar på de alla krigen som utspelar sig i boken och omslaget är snyggt men säger inte så mycket men det syns att de fyra böckerna i serien hör ihop.

Handling
I den fjärde och avslutande delen av Victoria Aveyards Röd drottning-serie har Mare Barrow lärt sig sin läxa: Hon har blivit förrådd för sista gången. Fast besluten att skydda sig själv och sina röda vänner står hon redo att en gång för alla krossa den silverregim som tvingat folket på knä i så många år. Men det är en kamp som hon inte kan vinna på egen hand. Ännu kontrolleras Norta av Maven Calore: en man besjälad av en övertygelse så stark att han är beredd att förgöra allt och alla som kommer i hans väg. De röda och blandblodiga måste resa sig tillsammans. Och Mare behöver slåss sida vid sida med den man som krossat hennes hjärta, för att tillsammans störta Maven från hans tron. Detta är tiden då Mare slutligen måste stirra sitt öde i vitögat. Detta är tiden när kriget blåser fram, en tid när allt och alla sätts på prov, men när inte alla överlever.

Mina åsikter
Jag har hunnit läsa många böcker sedan jag läste del tre i Röddrottning serien så det tog en stund innan jag kom in i boken ordentligt. Jag började till och med läsa den men tog sen en paus och fortsatte vid ett senare tillfälle. Första boken i serien älskade jag, men jag tycker inte riktigt att den här knöt ihop allting, alltså boken får ett avslut men det är väldigt öppet och vissa val som görs i boken köper jag inte. Jag hade hoppats att det här hade varit den bästa boken i serien men tyvärr blev det inte så, det var mest krig och död och arga egoistiska personer i den här boken. 

Spoiler varning!
Varför heter serien Röd drottning? Det finns ingen Röd drottning, om jag skulle beskriva Mare som någonting så är det en krigarprinsessa, hon krigar för det hon anser är rätt och hon är villig att offra sig själv för sina nära och kära.

Jag blev jätte besviken när Mare bestämmer att hon och Cal ska vara ifrån varandra så kanske de hittar varandra i framtiden så kanske det kan bli de två. Har de inte gått igenom tillräckligt?  När Cal nästan dog så var Mare helt förtvivlad, så varför vill hon inte att det ska vara de när hon fått som hon ville, de Röda har fått bättre förutsättningar, det finns inte lika många kungar som ska bestämma och Maven kan inte förstöra hela världen bara för att han känner för det.

betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...