25 augusti 2019

Stefan Ahnhem - Artongrader minus

Fabian Risk #3
Titel & Omslag
Lite läskigt omslag dock var väll frysboxarna vita och jag den på bilden har ett handtag vilket frysboxar inte brukar ha. Arton grader minus? Det hade kunnat stå vilka grader som helst men hade helt klart kunnat vara en bättre titel.

Handling
En bil kör ut över kajkanten i Helsingborgs hamn efter en våldsam biljakt. Allt pekar på att det är en olycka, men när föraren obduceras visar det sig att han redan varit död i två månader under vilka han hållits nedfryst.

Det är vår och nästan två år har passerat sedan händelserna i Offer utan ansikte. På Helsingborgs kriminalavdelning har det varit ovanligt lugnt. När det märkliga fallet med den nedfrusna föraren landar på Fabian Risk och hans kollegors bord ställs de plötsligt inför ett till synes omöjligt brott.

På andra sidan sundet har Dunja Hougaard tvingats ta på sig uniformen igen i sitt nya jobb som ordningspolis i Helsingör. Men när en hemlös utsätts för en lik cynisk som brutal misshandel och avlider kan hon inte hålla sig från att dra igång en egen utredning där spåren snart leder till Helsingborg.

Mina åsikter
Alltså slutade inte Risk som polis i förra boken?  Eller har jag fått det om bakfoten?

Jag tycker att den här boken var lite för lång, det känns som det är så mycket som är utfyllnad. Jag hade gärna sett ett samarbete mellan Dunja och Risk men nu existerar de bara i samma värld och deras vägar korsas ibland men de jobbat inte ihop tyvärr.

Risk och hans fru har problem, hans barn har andra problem som ingen vuxen verkar se och Dunja har massor av problem när hon fått fel personer att hata henne och som verkligen vill förstöra hennes liv. Att man som vuxen människa, dessutom som polis vill förinta en annan person, det är helt sjukt!

Men själva fallet var spännande, jag tycker så synd om Risk son Theodor,snacka om att ha otur och bli tvingad in i fel sällskap men tur Dunja är på hans sida. Jag kommer helt klart fortsätta läsa den här serien även om det här inte var någon favorit del i serien.

Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...