16 juni 2019

Sofie Sarenbrant - Skamvrån

Emma Sköld #7

Titel & Omslag
Man förstår titeln om man läser boken.

Handling
En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och sluter ögonen. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras när och kära känner till den annalkande katastrofen. Kommer deras liv gå att rädda?

De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till kriminalinspektör Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent. Fallet tar oväntade vändningar och blir mer personligt och skrämmande än hon kunde ana.

Mina åsikter (spoiler varning om ni inte har läst tidigare böcker)
Jag älskar den här serien och blev så besviken på att den här boken tog slut, jag vill läsa mer! Jag var lite spoilad om att det var ett spännande slut så gissade lite på ett ungefär hur det skulle vara och hade hyfsat rätt.  Det är så svårt att skriva om en bok så här långt in i en serie, för allting man skriver kommer spoila. Jag hade glömt att Emma och Nyllet hade gjort slut, men vet hon inte om någonting om Madelein? alltså det gör hon ju men man fick lite känsla av att hon inte gör det och därför Nyllet inte vill berätta att han har fått problem igen.

Emma och Josefin, två systrar, så olika och att Josefin aldrig släpper sin avundsjuka på sin syster, jag förstår inte det och känner att Josefin behöver växa upp. Det kanske hon gör efter den här boken men hon säger att hon prioriterar alla andra före sig själv men samtidigt beter hon sig som en avundsjuk liten flicka.

Spoiler varning
Vilket slut!! Jag vill ju veta hur det kommer gå för Nyllet och hans och Emmas barn, jag är lite less på Madeleine, hon är som någon från en skräckfilm som man tror man blivit av med som återuppstår gång på gång. Jag hoppas hon snart blir "utskriven" ur Emma Sköld serien.

Men alltså efter att Madeleine försökte preja Emma av vägen borde hennes förtroende inte vara speciellt stort inom polisen. Påstå att dottern (om hon ens lever, för vem är med henne hela tiden)  blev till under en våldtäkt och försöka hota till sig pengar, hon vägrar göra faderskapstest dessutom så hon kan ju inte vara 100 på att han är barnets far.

Stackars Julia, jag lider så mycket med henne, hade dock velat få veta mer om hur det blev sen, men gissar vi får veta mer i nästa bok för jag vill veta vad som hände med Liv, och hon måste ju ha fått upprättelse efter Livs alla lögner och kunnat gå tillbaka till skolan.

Tänk att man kan gå från att hjälpa folk till att hjälpa dem genom att mörda dem. Ja det var ingen frisk familj det där det var uppenbart.
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...