19 juni 2019

Anna Bågstam - Ögonvittnet

Morden i Lerviken #1
Titel & Omslag
Jag gillar när man förstår titeln lite senare i boken vilket man gör här, och omslaget tycker jag passar in i handlingen.

Handling
Ett brutalt mord begås i det pittoreska fiskelägret  Lerviken vid Öresund dagen efter att Harriet Vesterberg flyttat in i sin pappas hus, ett stenkast från brottsplatsen. Plötsligt är Lerviken långt ifrån den idyll där hon tillbringade sin barndoms somrar.

Harriet har lämnat Stockholm och en kraschad kärleksrelation för en nystart som utredare hos polisen i Landskrona. Men det står snart klart att hon inte är särskilt välkommen på stationen och att hennes idéer inte uppskattas. Hon bestämmer sig för att gå sin egen väg, men den leder in henne på ett spår hon snart ångrar att hon började följa.

Mina åsikter
Alltså gå sin egna väg direkt på en ny arbetsplats, dessutom som civilutredare känns ju inte så smart. Jag förstår inte heller riktigt varför hon inte bara berättar att hon är uppvuxen i Lerviken och därför känner folk så att hon kan luska fram saker, det känns som en bättre väg att gå än att gå bakom ryggen på sin chef som redan har lågt förtroende för civilutredare.

Men jag gillar Harriet och vissa av hennes kollegor, vissa andra vet jag inte riktigt var jag har så det ska bli intressant att få lära känna karaktärerna bättre i nästa bok. Det var ett spännande fall som inte var riktigt som jag trodde och det gillar jag, boken slutade med en cliffhanger men man får med fösta kapitlet i bok 2 så jag funderar på att läsa det för att få veta lite mer, eller så gör det väntan på nästa bok bara ännu värre.

Del två i serien kom ut i maj så när den kommer ut i pocket lär jag köpa och läsa den.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...