26 april 2019

Mikael Ressem - Av jord är du kommen

Erik Sandström #6

Titel & Omslag
Jag gillar att man ser att böckerna hör ihop men i övrigt tyckte jag inte det här omslaget var så där jätte bra. Titeln passar däremot klockrent in.

Handling
Gävlepolisens mest rutinerade kriminalkommissarie Birger Andréasson har fått ett av sina hetaste fall någonsin på bordet. Den tidigare länspolismästaren Mats Andersson har hittats mördad mitt på Gävle sjukhus  helikopterokatta. Efter att han dödats har någon klätt honom i en polisuniform av permissionsmodell och lagt honom till rätta i en position som liknar ett kors. I ena polishandsken hittar man ett avskuret finger med en graverad ring. Där står: Av jord är du kommen.

Två dagar senare hittas liket av en annan man. Även dennes kropp är placerad på samma sätt och är iklädd en polisuniform. I ena handsken har han en vigselring med graveringen: Jord skall du åter bli.

Ambulanssjuksköterskan Erik Sandström har mot alla odds lyckats hålla sig nykter och vardagen på Gävleambulansen är lugnare än vanligt. Hans vän, ordningspolisen Patrik Andréasson har en jobbig period då han är avstängd i väntan på internutredning. Och när desperationen i Birger Andréassons utredning är som störst söker han upp sin son Patrik för att be om hjälp. Varför har någon mördat den tidigare länspolismästaren?

Mina åsikter
Äntligen verkar Erik har skärp till sig, trist dock att Erik Patrik och Tomas knappt har haft kontakt senaste sex månaderna, utan det är deras privata utredningar som för dem samman. Jag älskar hur gänget har blivit större,  och hur de som är så olika kan hjälpa varandra så mycket. Gillar man den här serien så blir man inte besviken när man läser den här boken, och jag kommer genast kasta mig över nästa bok i serien. Jag älskar karaktärerna däremot storyn i den här boken kändes lite väl påhittat, det händer saker som jag tycker är lite ologiskt och svårt att få in i verkligheten.

Spoiler varning!
Jag gillar hur man anpassar sig efter Tomas egenheter, att hans kunskaper vinner över hans egenheter. Birger växer mer och mer för varje bok. Jag har inte riktigt koll ännu om Elin är så godtrogen eller om har några skelett i garderoben som kommer visa sig i framtiden. Jag förstår att Erik började dricka när hans kollega dog, jag hoppas verkligen han och Karin kan hitta tillbaka men jag förstår om hon inte har så stort förtroende för han. Elin och Birger?  Varför försöker inte Patrik byta jobb? Alltså han är ordningspolis men han sysslar ju med mordfall vid sidan om i tid och otid, borde han inte söka sig till krim då?  Det som drog ner betyget, jag har svårt att tro att någon är så dum att de stoppar ett spädbarn i bagageutrymmet på en bil och barnet dör, eller att man sen kidnappar två barn som är förtidigt födda.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...