28 april 2019

Camilla & Viveka Sten - Mareld

Havsfolket #3
Titel & Omslag
Omslaget och titeln passar så bra till bokens handling och man ser dessutom att böckerna hör ihop.

Handling
Tuva tränar på sina magiska förmågor och brottas med saknaden efter bästa vännen Rasmus som flyttat in tillbaka till stan, men vardagen skakas om när en Waxholmsbåt oförklarigt fryser fast i isen under en av sina turer och alla ombord försvinner. Det talas om som en fruktansvärd olycka, men Tuva är inte lika säker. Kan det vara magiska krafter inblandade?

Samtidigt sprider Marelden sitt sken över skärgården, ett ont omen enligt de gamla på öarna. Farliga tider väntar, när Tuva får veta att Waxholmsolyckan är Sjöråets verk, hennes blodoffer för att skaffa sig mer makt, inser hon att hämnden Sjörået ruvat på kommer att bli större än någon kunnat ana. Innan vintersolståndet - när magin är som starkast - måste Tuva hitta ett sätt att stoppa henne från att sätta sina planer i verket. Men offret Tuva måste göra den här gågnen är nästan mer än hon kan uthärda...

Mina åsikter

Vad spännande den här trilogin var. Man kan inte annat än älska Tuva, hon är så mogen samtidigt som hon är ett barn, hon gör så mycket mer än många andra skulle göra, kanske för att hon är ett havsbarn kanske för att hon så länge varit ensam men med ett hjärta stort för så många. Hon är beredd att bygga broar för ny vänskap, för annorlunda saker och för att andra ska må bra, gång på gång så prioriterar hon bort sig själv. Tuva är verkligen en flicka som många kan se upp till, och jag tycker det är bra att hon inte haft ett lätt liv utan att hon krigat sig fram, vilket visar andra barn som är ensamma att de inte är ensamma utan det bara känns så här och nu, men det kan ändras. Jag hoppas min dotter kommer vilja läsa den här trilogin när hon blir lite äldre.  


Spoiler varning!

Tuva och Rasmus känns äldre än 12-13år snarare som 16-17.Jag trodde dock inte boken skulle sluta som den gjorde, det var jag inte riktigt beredd på och hade gärna sett ett annat slut men det är samtidigt väldigt öppet så vad som helst kan ha hänt efteråt. Jag personligen har lite svårt för öppna slut.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...