6 mars 2019

Tess Gerritsen - Lärlingen

Rizzoli & Isles #2
Titel & Omslag
Lärligen är en klockren titel på den här boken däremot tycker jag väll inte att omslaget var så där super snyggt och rätt händelselöst.

Handling
I Boston når sommarens hetta kokpunken med en rad hänsynslösa mord där välbärgade män tvingas se på medan deras hustrur blir våldtagna. Och de sadistiska lekarna slutar inte där, utan fortsätter med mord och bortförandet. Mönstret tyder på en bestämd gärningsman: seriemördaren Warren Hoyt. Men han sitter sedan nästan ett år inspärrad på ett högsäkerhetsfängelse. Polisen måste utgå ifrån att de har med en lärjunge att göra, en vettvilling som grundar sina brott på de perversa kirurgiska ingrepp hans beundrande läromästare utförde.

Det är åtminstone vad kriminalinspektör Jane Rizzoli tror. Och när hon ännu en gång tvingas konfrontera den mördare som både andligen och bokstavligen har märkt henne för livet är hon fast besluten att äntligen sätt stopp för Hoyts makabra inflytande. Men innan jakten på den nye mördaren lyckats händer det otänkbara. Hoyt rymmer ur fängelset. Och plötsligt står Jane öga mot öga med inte en utan två snillrika brottslingar, förenade av sin besatthet av henne själv.

Mina åsikter
Det här är verkligen en fortsättning på Kirurgen, så jag rekommenderar verkligen att man läser den här serien i ordning. Även den här boken har jag lyssnat på som ljudbok vilket tar lite längre tid än när jag läser själv, men det är trevligt med ljudbok när jag går på promenad, så jag har lite beslutsångest om jag ska läsa eller lyssna även på nästa bok.

Den här boken är ännu mer spännande än förra delen, nu har vi lärt känna karaktärerna samtidigt som det kommer in någon ny (Isles fick vi skymta förbi i den här boken, hon har en större roll än så i tv-serien) Jag vill hela tiden lyssna mer för att få veta vem som är lärlingen. Om det inte vore för det snabba avslutet så hade den här boken fått betyg 5.
Betyg  4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...