5 mars 2019

Lars Kepler - Kaninjägaren

Joona Linna #6
Titel & Omslag
Omslaget har med det som händer i början av boken att göra, det är svårt att göra ett omslag till den här typen av bok tror jag. Så jag gillar att man gjort ett omslag som har med en tidig händelse att göra. Titeln har med mördaren att göra, Kaninjägaren är den Joona och Saga jagar.

Handling
Joona Linna har suttit två år på den slutna anstalten Kumla när han förs till ett hemligt möte. Polisen behöver hans hjälp för att stoppa den gåtfulle mördaren som går under namnet Kaninjägaren. Den enda länken mellan offren är att de alla hör ett barn läsa upp en ramsa om kaniner innan mördaren kommer. Ödets tärningskast placeras överraskande tevekocken Rex Mûller mitt i händelsernas centrum. För första gången ska han ta hand om sin son Sammy. Men istället för tre lugna veckor blir det en fruktansvärd kamp på liv och död. Joona Linna och Saga Bauer är tvungna att börja samarbeta i hemlighet för att stoppa Kaninjägaren innan det är försent.

Mina åsikter
Den här boken är precis som tidigare delar riktigt spännande. Det var ett tag sedan jag läste förra boken av Kepler men det var inga problem att komma in i handlingen och vi får perfekt med information för att komma ihåg vad som hade hänt i tidigare bok. Jag hade däremot hört att den här boken skulle sluta med en cliffhanger men det tyckte inte jag, därför väntade jag så här länge med att läsa Kaninjägaren så att jag skulle kunna läsa Lazarus direkt efter, visst vissa grejer fortsätter i nästa bok men så är det ju alltid i serier.

Har man gillat tidigare böcker i serien om Joona Linna så kommer man gilla även den  här. Kaninjägaren var en läskigtyp men jag gillar tanken kring hur hela storyn var uppbyggd och hur det gick, det var så bra ihop flätat och berättat utan att man fick för mycket eller för lite ledtrådar.

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...