3 mars 2019

Tess Gerritsen - Kirurgen

Rizzoli & Isles #1


Titel & Omslag
Jag har lyssnat på den här boken som ljudbok så snodde omslaget som hade passat till väldigt många deckare, titeln däremot är väldigt passande eftersom Kirurgen är det de kallar förövaren i den här boken.

Handling 
Han smyger in i deras hem om natten och går ljudlöst in i sovrum där kvinnor sover, omedvetna om den fasa de snart kommer att få uppleva. Mördarens utstuderade tillvägagångssätt antyder att han är inte bara groteskt perverterad utan också läkare,  och det får såväl Bostons tidningar som allmänheten att döpa honom till Kirurgen.

Men när mordutredarna Thomas Moore och Jane Rizzoli inleder sina efterforskningar upptäcker de något överrumplande. För synbarligen finns ett starkt samband mellan morden och Catherine Cordell, en attraktiv läkare med ett mystiskt förflutet. För två år sedan utsattes hon för en brutal våldtäkt och var nära att dö, men lyckades skjuta ihjäl sin angripare. Ändå verkar det som om mannen hon dödade på nytt är ute efter henne och den här gången tycks han veta exakt var han kan hitta henne. 

Mina åsikter
I den här boken är inte Maura Isles med utan jag tror hon kommer i bok 2. Jag har faktiskt lyssnat på den här boken som ljudbok och kommer även lyssna på nästa bok, sen har jag bok tre, fem och sex som fysiska böcker så de kommer jag nog läsa.

Jag har sett tv-serien som är baserad på karaktärena i den här bokserien, det är några år sedan men tack vare den har jag lättare att komma ihåg vem som är vem och det var lättare att komma in i handlingen.Även hur karaktärerna ser ut är ju rätt givet när de i mitt huvud ser ut som skådespelarna i tv-serien, däremot är det intressant att lära känna karaktärerna bättre och det är ju inte säkert saker komma hända som de gjorde i tv-serien, men jag gillar den här typen av bokserier med ett nytt fall i varje bok men man får lära känna karaktärerna bättre och bättre.

En riktigt bra och spännande bok, kommer direkt börja lyssna på bok två. Det är lite tråkigt att veta om att det bara är sex böcker översatta till svenska, jag tror Tess Gerritsen har skrivit tolv böcker i serien, men kanske får försöka få tag i de sista på engelska istället.


Spoiler varning! 
Så hemskt för kvinnorna, först bli våldtagna och sedan jagade av en seriemördare som tänker mörda dem.Det finns verkligen gott om svin där ute och bara för att personen fungerar bra i samhället med jobb och bostad så är det ingenting som säger att det inte gömmer sig en psykopat där inne.

Betyg 4 av 5

boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

1 kommentar:

  1. Kan glatt upplysa dig om att det i alla fall kommer minst en till bok i serien på svenska. Souvenirer släpps som inbunden nu i mars. Förhoppningsvis kommer den även på ljudbok. Älskar verkligen denna serie!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...