30 januari 2019

Marianne Cedervall - Låt det som varit vila

Anki & Tryggve #2

Titel & Omslag
Titeln handlar om att inte rota i det förflutna och omslaget där händer det mycket, ett liks fötter, en hund och en landsväg.

Handling
Det är i mitten av november och i gotländska Mullvalds är det dags för årets tryffelfestival. Deltagarna kommer få leta tryffel i naturen och sedan avnjuta den exklusiva delikatessen under en helkväll på socknens restaurang. Anki Karlsson, nybliven pensionär och året-runt-bo, har bjudit tre väninnor till ön för några härliga dagar tillsammans. Även den före detta kriminalkommissarien Tryggve Fridman har fått besök av sin syster och svåger samt dennes vän.
Tryffelsafarin blir en succé, men strax efter middagen händer något förfärligt. En av de fjorton gästerna faller ihop och dör. Tryggve är övertygad om att det inte är någon naturlig död och parallellt med polisens utredning drar han och Anki igång en egen spaning. Det visar sig att flera av gästerna har motiv, och att starka känslor som hämnd och girighet pyr under ytan.

Mina åsikter
Andra delen i serien, jag har inte läst den första boken men det var en väldigt lång introduktion innan det verkligen började hända någonting i den här boken. Så det här kändes lite mer som en första del, det märktes inte att man inte har läst första boken vilket kan vara en fördel om man hoppar in mitt i serien eller det är långtid mellan man läser böckerna, men läser man böckerna efter varannn så kan det bli väldigt mycket upprepningar om sådant man redan vet.

Anki Karlsson är en nyfiken kvinna som gillar att luska reda på sanningen, en hobbydetektiv och som tur är får hon hjälp av Tryggve som ändå var polis innan han gick i pension. Annars tror jag inte att poliserna hade uppskattat deras privatspaningar.

Det var en lite udda story och det fanns väldigt många som kunde vara skyldiga och jag gillar att man blev dragen vid näsan lite nu och då, så man var tvungen att läsa vidare för att få veta vem som är skyldig. Jag har bok tre hemma så den hoppas jag läsa snart så jag får lära känna Anki och Tryggve lite bättre och får ett bättre hum om hur böckerna är uppbyggda.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...