27 januari 2019

Lauren Oliver - Rekviem

Delerium 3/3

Titel & Omslag
Omslagen är gjorda att passa ihop inom trilogin. Titeln Rekviem betyder typ dödsmässa, vilket på sätt och vis handlar ihop med handlingen men hela trilogin hade kunnat ha bättre titlar för att passa ungdomsböcker.

Handling
Efter attentatet i New York har Lena och hennes vänner i motståndsrörelsen åter flytt till Vildmarken. Men uppror har blossat upp över hela landet och det går inte längre att gömma sig. Regeringsstyrkor försöker förgöra motståndsrörelsen en gång för alla.

Mina åsikter

Jag började läsa den här boken för flera år sedan, och kunde ändå fortsätta läsa exakt där jag. Vissa karaktärer hade jag lite sämre koll på men i det stora hela så kom jag ihåg förvånansvärt mycket om vad som hade hänt. Som sista boken i en trilogi så vet vi att det kommer hända mycket saker och antagligen kommer många dö eftersom det är två sidor om en mur och det är väldigt mycket hat mot andra.

Jag gillar Hana och Lena, hur olika liv de lever så vi får ta del om vad som händer på båda sidorna om muren och jag gillar även hur boken är uppbyggd där varannat kapitel handlar om Hana och Lena. Boken har väldigt bra flyt och det är enkelt att bara läsa lite till tills boken tar slut.
Däremot gillar jag inte bokens öppna slut, det känns som jag hade velat ha 20 sidor till på boken, en epilog eller någonting. Däremot stör jag mig väldigt mycket på att en av karaktärerna heter Tack, varje gång jag läser det så tänker jag "vadå Tack".

Spoiler varning!
Jag tyckte inte alls om hur den här trilogin slutade, hur gick det för Hana? Sprängdes bomben?  Överlevde Fred?  Vad hände efter att muren föll?
Hur gick det för Lena Max och Grace?  Var kunde alla leva sen?  För jag har svårt att tro att bara för att de lyckades spränga muren så skulle alla kunna leva tillsammans sida vid sida. Kärlek är ju fortfarande en sjukdom i vissas ögon, men hur många är det som precis som Hana bara fick dämpade känslor och inte blev totalt känslokall.Men jag gissar dessutom att om det man tar bort det som gör att man blir kär så kanske också tar bort alla andra känslor, så då borde inte Fred och de andra som var så arga på de som de inte hade botat kunnat hata dom så mycket.
Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...