28 januari 2019

Cecilia Sahlström - Vit syren

Titel & Omslag
Både i titeln och på omslaget återkommer den vita syrenen som återkommer flera gånger i bokens handling.

Handling
Försommaridyllen spricker när en ung tjej hittas brutalt misshandlad i Lunds stadspark. Gärningspersonens tillvägagångssätt verkar ha symbolisk betydelse och i offrets hand vilar en kvist av en sällsynt vit syren.

Kommissarie Sara Vallén vid våldsroteln i Lund blir tilldelad fallet, men hennes utsikter att vara en del av lösningen försvinner snabbt när hennes son blir huvudmisstänkt. Trots att hon är berövad sina befogenheter känner hon sig tvungen att lösa fallet. Hon måste rädda Johannes. Hennes son skulle aldrig göra någonting sådant. Aldrig.

Mina åsikter
Här kastas vi direkt in i handlingen, vi får lära känna många härliga karaktärer, jag älskar Saras relation till sina barn, jag hoppas stå mina barn så där nära även när de blir äldre. Ungdomar tänker inte rationellt och det får vi se gång på gång i den här boken, när man inte riktigt är vuxen så har man inte facit och vissa gånger borde man verkligen lyssna på de som är äldre.

Man känner många känslor när man läser den här boken, jag blir så ledsen och frustrerad över hur vissa vuxna är  och samtidigt så blir jag glad över hur underbara vissa karaktärer är. Så det ska bli spännande att se hur det kommer gå för huvudkaraktärerna i nästa bok.

Jag kommer helt klart läsa fler böcker av Cecilia Sahlström, nästa bok Sara Vallén finns redan ute och bok tre kommer till våren.

Spoiler varning!
Det kändes aldrig som att Johannes skulle kunna vara den skyldige, däremot så efter ungefär halva boken hade jag två misstänkta, en vid namn en som fanns utanför utredningen. Jag tyckte det var bra att Sara berättade sanningen om vem som misshandlat henne, däremot förstår jag inte hur de kunde knappt börja dejta så hade han börjat slå henne, vilken udda fru han hade dessutom, som varnar älskarinnorna men själv stannar kvar i eländet.

Jag förstod inte riktigt hur Karlesson lyckats hålla sig undan polisens radar under så många år, och hur fick han kontakt med barnen?  Och vad fick flickorna till att börja ta Ecstacy? Och vad hände egentligen Kajsa på sin utlandsresa.
Betyg 4 av 5boken finns att köpas på   adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...