26 januari 2019

Frida Moisto - Som nitroglycerin

Lisa Engström #1
Titel & Omslag
Titeln handlar om Lisa Engström, hon är verkligen en kvinna som är som nitroglycerin, det är ett väldigt explosivt ämne. Omslaget säger inte så mycket. 

Handling
När stjärnadvokaten Niklas Bromander påträffas död i ett garage i centrala Jönköping får kriminalkommissarie Lisa Engström fallet på sitt bord. Utredningen väcker starka känslor då Bromander några år tidigare fått en polismördare frikänd. Lisa, ökänd på polishuset för sitt heta temperament, är den enda som uttalar högt vad alla egentligen känner - att Niklas Bromander bara har fått vad han förtjänat.

Kort därefter försvinner Bromanders äldsta dotter spårlöst och polisen börjar ana att allt inte står rätt till i familjen. När bilder på dotter, fastbunden och naken, dyker upp drar en intensiv polisjakt igång. Spåren leder till en samtalsgrupp för utsatta kvinnor. Är det någon där som har bestämt sig för att hämnas? Eller finns hotet närmare än så?
Samtidigt brottas Lisa med sitt eget mörka förflutna. Någon vill henne illa. Att hon inte ska passa in. Aldrig känna sig hemma. Vreden växer inom henne. Och den vill ut.

Mina åsikter

Karaktären Lisa Engström får mig verkligen att tänka på Lisbet Salander, men i polisuniform. Man kastas direkt in i handlingen och vi får återblickar om vad som har hänt flera av personerna tidigare i livet, vad som har skapat den de är idag, varför de är så arga och känner så mycket hat. 

Trångsynta mansgrisar med förutfattade meningar inom poliskåren, ord som hora, bög osv duggar tätt i den här boken. Jag blir så förbannad, rika snubbar som anser att mannen är guds gåva till kvinnan och att därför kan det aldrig vara en våldtäkt, för självklart är alla kvinnor alltid villiga för de är ju horor. Jag blir så arg så förtvivlad så ledsen och rädd för dessa män som faktiskt finns på riktigt, som behandlar alla kvinnor illa, det spelar ingen roll hur kvinnan ser ur, om de är rika eller fattiga, kultur, religion nej INGENTING spelar någon roll, för oavsett så gör det allting fel och ska straffas för att de finns.

Det är lite jobbigt att läsa boken, men samtidigt så är den så viktig för den berör så mycket och jag känner så mycket för så många karaktärer så jag vill verkligen få veta mer om vad som händer och vad som har hänt. Jag är väldigt imponerat över hur Frida lyckas skriva en bok med många karaktärer, vi hoppar en del fram och tillbaka och kring de olika karaktärerna och ändå är det aldrig några problem att ha koll på vem vi läser om, inte heller tycker jag att boken har något segt parti utan den är hela tiden full gas. Jag älskade den här boken!  Jag vill läsa mer om Lisa Engström och jag vill läsa fler böcker av Frida Moisto, årets bästa svenska deckare? Ja den här boken är helt klart med och slåss om den titeln.

Spoiler varning!
Det blev kanske lite överdrivet när Lisa som precis blivit brutalt misshandlad kastar sig i en vak drar upp en man och direkt hon fått torra kläder som de lyckas trolla fram så rusar hon ut i skogen med en galen mördare, men hon verkar inte ha några spärrar eller gränser utan hon kör hela vägen in i kaklet. Men jag älskar Lisas relation med både de två enda poliserna hon gillar och jag hoppas att det kan bli någonting seriöst med Jonas. Jag förstod inte riktigt det som stod på lappen med maten som stod utanför hennes lägenhetsdörr och visst var det Lill-Erik och Sigge?

Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...