19 juni 2018

Claire Douglas - Systrarna

Titel & OmslagBoken handlar om systrar, och jag gillar omslaget även om texten Den ena ljög, den andra dog - gör mig lite förvirrad.

Handling
Det är två år sedan Abis tvillingsyster Lucy omkom i en tragisk bilolycka. Abi som körde bilen är nedbruten av sorg och skuld när hon flyttar till Bath för att försöka gå vidare i livet. Vart hon än vänder sig tycker hon sig se Lucy, men det visar sig alltid vara någon annan. En dag möter hon Bea - som är rena avbilden av Lucy - och hennes tvillingbror Ben. De blir nära vänner och Abi flyttar snart in i deras exklusiva kollektiv.

Men när Abi blir förälskad i Ben så är Bea inte lika trevlig längre. Hon anklagar Abi för att ha stulit ett armband. Och plötsligt börjar märkliga och oroväckande saker hända. För det är väl inte bara inbillning...?

Mina åsikter

Med tanke på vad Abi har gått igenom så tycker jag ändå hon mest bara är knepig, hon blir kompis med någon för att den är lik hennes syster, och hon flyttar in hos Bea fast hon knappt känner henne och innan det så känns som att hon försökt isolera sig från omvärlden. Det är svårt att tycka om någon i den här boken, jag tycker de flesta karaktärerna är obehagliga och jag har även svårt att känna någon sympati med dem. Boken är spännande och ger obehags rysningar ibland men den faller lite platt när på grund av karaktärerna.

Spoiler varning!
Det här var verkligen en bok med psykiskt instabila personer, den ena efter den andra som inte är riktigt klok och tar väldigt konstiga beslut. Jag förstår inte varför Nia berättade personliga saker om Abi för Bea, hon var ju inte speciellt förtjust i tvillingarna. Sen att Ben och Bea hade haft en relation och sen börjar bo ihop men som syskon fast de har känslor för varandra, ja allt det här känns bara onormalt.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...