12 september 2015

James Oswald - Själarnas bok


Del två i serien om kommissarien Tony McLean. 

Under tio år så har man varje jul hittat en ung kvinnas kropp i Edinburgh, man vet att det är en seriemördare för tillvägagångssättet är likadant på alla kvinnor och de har alla placerats ut i olika vattendrag, nakna, tvättade och med ett rakt snitt över halsen. 
Det sista offret var Tony McLeans fästmö, men så sista julen så begick julmördaren ett misstag vilket ledde att Tony och hans kollegor fann mördaren och hans tortyrkammare. Mördaren som visade sig vara Donald Anderson, har nu tio år senare mördats i fängelset men när julen är i antågande så börjar det dyka upp kvinnolik igen, men den här gången inte bara ett. Men den stora frågan är om Donald var oskyldig eller om det är en copycat som det rör sig om. 

Jag gillar den här serien mer och mer, Tony är en rätt trevlig huvudkaraktär och även hans kollegor gillar jag. Storyn känns nu avslutad så jag hoppas nästa bok får en ny handling, men jag är inte helt nöjd med slutet på den här boken utan det blev lite overkligt vilket jag gärna hade kunnat klara mig utan och så även huvudstoryn men däremot hade de fått byta bokens titel.
Men det här är helt klart en av de nya författarna med en serie som jag verkligen kommer fortsätta att läsa och jag hoppas det kommer mer böcker snart, jag har dock ingen koll hur många böcker som är utgivna på originalspråk och hur snabbt de här två första har blivit översatta. 
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på cdon  adlibris

1 kommentar:

  1. Tyckte verkligen om denna bok, gillade den bättre än föregångaren.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...