21 september 2015

Victoria Aveyard - Röd drottning


Mare Barrow är 17år och lever i en värld som är uppdelad efter blod, de rödblodiga och de silverblodiga. Och eftersom de silverblodiga har speciella krafter och förmågor så bestämmer de över de rödblodiga, så de rödblodiga får arbeta och slita medan den silverblodiga lever i lyx.
Mare hör till de rödblodiga och hon stjäl för att överleva och för att se till att hennes familj ska överleva, eftersom hon inte har något jobb så när hon fyller 18 år så ska hon militärtjänst  göra i femår om hon överlever. Just nu militär tjänstgör Mares tre bröder men hennes syster som är duktig på att handarbeta har skaffat sig ett jobb. 
Men en dag kallas Mare iväg och helt plötsligt har hon fått ett jobb, och inte vilket jobb som helst utan som tjänsteflicka vid det kungliga solpalatset. Och eftersom alla inte är så nöjda med hur världen är uppdelad i två läger så finns det rödblodiga som vill göra uppror och att ha Mare på insidan är någonting som de vill utnyttja i sin kamp.

Jag hade hört väldigt bra om den här boken innan jag började läsa den och jag blev inte besviken. Handlingen är unik med hur världen är uppdelad och sen verkar även Mare vara speciell så allting som tidigare varit så självklart får gråzoner som folk inte vet hur de ska hantera. 
Det här var första delen i en serie och jag hoppas bok två kommer bli översatt inom en snar framtid för jag vill verkligen läsa vidare och sen finns det ju en kärleks story oxå som det såklart kommer spinnas vidare på i framtida böcker. Det som var negativt var att det var rätt förutsägbart och att den här boken känns rätt lik många andra böcker i samma genre.
Betyg 4 av 5
 boken finns att köpas på adlibris cdon

4 kommentarer:

  1. Åh den här är jag lite sugen på helt klart. Läst många bra recensioner. Men när ska man hinna. Har även Rött Uppror i liknande genre som står på min TBR. Måste beta av lite av de jag har hemma först innan jag beställer mer dock. Varför är alltid de böcker man ej har hemma mer spännande än de som står och dammar =P

    SvaraRadera
  2. Malin:
    Jag tror att vi bokbloggare uppfattar gräset som grönare på andra sidan,därför vi hamstrar på oss massor med böcker och vill alltid läsa de vi inte har ;) Ja man hinner inte riktigt med att läsa allt :/

    SvaraRadera
  3. Läste ut denna här om dagen. Gillade den verkligen. Vill ha nästa del NU :)

    SvaraRadera
  4. Läser Röd drottning nu och gillar den än så länge!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...