11 februari 2013

Anne Holt - Frukta inte

Del fyra i serien om Inger Johanne Vik & Yngvar. Jag gillade början för det hände massor direkt men så spårade det ur och det hände så mycket och det var ett sådant hattande hit och dit att jag tappade kollen på vad som hände vem.

Man upptäcker ett lik som visar sig vara en kurdisk aylsökande pojke som ingen har brytt sig om att anmäla försvunnen.
Sent på julafton så hittas den kvinnliga biskopen i Bergen knivhuggen på en folktom gata, det här mordet hamnar på Yngvars bord så han får försöka luska fram varför någon velat mörda biskopen och vad hade hon ute att göra sent på julafton när hon har familj.
Som vanligt är det Inger Johanne Vik som ser sambandet mellan dessa två mord men även ett fler tal till som vi får följa i boken.

Den här boken håller tyvärr inte samma kvalité som de tidigare böckerna som jag har läst av Anne Holt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför men en sak som stör mig är att det är för många personer som man ska försöka komma ihåg vad de har för roll och det tar länge innan saker och ting börjar flätas samman.                                       
  Betyg 2 av 5 


1 kommentar:

  1. Jag försökte börja läsa den här när jag var hos mamma förra vintern, men kom aldrig riktigt in i den.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...