21 januari 2019

Jan Bertoft & Håkan Tängnander - Minnets slutna rum

Vanja Ek #1
Titel & Omslag
Ett väldigt intressant omslag och titeln syftar både på Vanja och på fallet.

Handling
Kriminalinspektör Vanja Ek blir kallad till en exklusiv lägenhet i centrala Stockholm. Lägenhetsinnehavaren, en känd festfixare, kulturpersonlighet och samhällsdebattör, har blivit skjuten till döds mitt i ett parti schack. Alla dörrar är låsta och mördaren tycks ha gått upp i rök.

Det spektakulära mordet skakar om landet och jakten på mördaren väcker upp minnen från Vanjas mörka förflutna. Minnen som plågar henne alltmer. Samtidigt pyr konflikterna inom polisen och regeringskansliet börjar visa ett förvånansvärt stort intresse för mordet.

Mina åsikter
Början på den här boken var väldigt seg, fallet berörde inte mig och karaktärerna var inte heller så där super intressanta. Men efter halva boken så började jag bli mer och mer nyfiken på Vanja, vem hon egentligen är,  varför hon har bytt namn, och det blev minsann spännande när fallet blev mer och mer inriktat på Vanja.

Tyvärr känner jag även efter att jag läst ut boken att den var seg så länge och det var bara Vanja jag verkligen lärde känna och boken avslutades med en hel del frågor, det kändes verkligen som att man försökte avsluta med nya ledtrådar för att vilja läsa nsäta del i serien.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...