28 november 2018

Jenny Fagerlund - 24 goda gärningar

Titel & Omslag
Klockren titel och ett snyggt juligt omslag.

HandlingEmma förlorar sin man på julafton. Två år senare har hon fortfarande svårt att finna mening i tillvaron. Det dåliga samvetet gnager i henne, fanns det något hon kunde ha gjort för att rädda honom?

På väg hem en kväll stöter hon ihop med en äldre man som har irrat bort sig i snöstorme. Hon bestämmer sig för att försäkra sig om att han kommer hem välbehållen. Den kvällen föds en idé hos Emma. Hon ska utföra 24 goda gärningar. En för varje dag fram till jul.

Från att oftast vara ensam möter Emma under dessa vintriga dagar en mängd människor som sakta börjar förändra hennes tillvaro. Men är hennes goda gärningar tillräckliga för att mota bort mörkret som bosatt sig inom henne? Hur kommer hennes liv att se ut när hon vaknar till ännu en julafton.?

Mina åsikter

Den här boken fick jag redan i Oktober men jag har försökt hålla mig från att läsa den till närmare jul men nu gick det inte längre. Så fantastiskt mysig bok, man får verkligen julstämning i Emmas lilla mysiga butik och det är så många underbara karaktärer med i den här boken. Men vi får även läsa om nackdelarna med julen, alla som tycker julen är jobbig, saknaden efter de som inte längre finns med oss, hur svårt det kan vara att gå vidare. .

Jag tror att det här är en bok som öppnar upp ögonen, både för att våga säga hej, ge en komplimang eller surra en stund med någon man inte känner, att ge några minuter av sin tid kan göra att någon annans dag blir en bättre dag. Och jag hoppas det kan bli en dominoeffekt, så att folk blir lite mer trevliga mot varandra, så det dessutom ska bli lättare att hjälpa någon man ser behöver hjälp. (Kanske folk slutar filma och fota olyckor och istället försöker hjälpa till)

Det här är en klockren julbok, och jag hoppas verkligen att Jenny kommer ut med en ny nästa år!
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...