26 november 2018

Hjorth Rosenfeldt - En högre rättvisa

sebastian bergman #6

Titel & OmslagOmslaget är snyggt och man ser att böckerna i serien passar ihop, däremot så titeln är lite mer luddig, det hade lika gärna kunnat vara en annan titel.

Handling
En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala: gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan övergreppet fullbordas.

Riksmordkommissionen är splittrad. Vanja arbetar tillfälligt i Uppsala och utreder det otäcka fallet. Sebastian åker runt i landen och pratar om sin böcker. Torkel, Ursula och Billy har sina egna angelägenheter som upptar dem. Men när ett av våldtäktsoffren hittas död samlas de igen och teamet måste lägga personliga problem och strider åt sidan.

Ledtrådar tyder på att offren inte är slumpvis utvalda. Men vad är kopplingen mellan dem? Och varför verkar så många personer inte vilja att sanningen kommer fram?

Mina åsikter
Den här serien behöver man läsa i ordning, för det är väldigt mycket personligt som händer i böckerna och bitvis blir det mer fokus på huvudkaraktärerna än på våldtäkterna. Så  om man inte gillar karaktärerna så tror jag att det bitvis blir för mycket och de flesta av karaktärerna är väldigt färgstarka, vilket också stör många, även mig bitvis men jag gillar även att alla karaktärer inte är så svart/vita i alla böcker utan dessa karaktärer gör böckerna mer unika. Jag gillar den här serien, jag hoppas på en fortsättning, inte att vi får vänta så länge igen utan inom en snar framtid dock hoppas jag också då att Sebastian och Billy skärper till sig.

Spoiler varning!
Billy, alltså vad ska man säga?  Tidigare var det Sebastian man störde sig på han, han var en skitstövel som inte tyckte att han förtjänade att vara lycklig men nu försöker han i alla fall bättra sig och han är medveten om att han är ett svin. Men Billy, han har blivit en läskigt kallblodig mördare som jag inte tvivlar kommer fortsätta mörda och för eller senare kommer det komma fram, jag hoppas han inte råkar mörda My före det händer.


Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...