22 juni 2017

Helgfrågan v.25

Läsutmaningen är på gång och mitt lässug är på topp efter att ha plöjt alla fyra delarna i Herkulesserien, hur jag nu ska lyckas med läsningen kan bli lite knepigare. Mias helgfråga har kommit så det känns skönt att få göra den nu när det regnar och det inte finns så mycket annat att göra.  Vad gör du när du råkar ut för en trögläst bok? Ge gärna exempel.
Bonusfråga: Hur firar du midsommar?

Jag hör tyvärr till de som inte klarar av att lägga ifrån mig en olästbok, eller jo jag har en hög med halvlästa böcker men för eller senare ska de läsas ut är min plan. För det handlar inte alltid om att en bok inte är bra utan fel tillfälle eller att jag har andra böcker (delar i serier jag verkligen gillar) som ligger och ropar (läs skriker) på att bli lästa. Sen har jag faktiskt varit med om att jag började läsa en bok som jag inte riktigt kom in i och jag la tillbaka den i olästa hyllan, nästa gång så läste jag den och någon mer del i serien och älskade dem, efter det vågar jag inte riktigt att inte avsluta en bok.

Midsommar? Den firas med min sambo, barnen, mina föräldrar och lillebror och alla hundarna, vi grillar något gott och äter midsommartårta och oftast gör vi trädgårdsarbete också ;) Vi är en sådan familj som oftast passar på att få lite saker gjorda när vi är flera som kan turas om att aktivera och se efter barnen och hundarna. I helgen ska vi eventuellt fälla några träd om svärfar får tid över, annars bygga färdigt altanen.


14 kommentarer:

  1. Visst kan en bok gärna få mogna till sig lite på hyllan :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också böcker jag lägger ifrån mig och efter ett tag tar upp och läser klart. Det är väldigt sällan jag inte läser klart.

    SvaraRadera
  3. Numera har jag lätt för att lägga ifrån mig böcker som inte funkar olästa, finns så mycket böcker som väntar ;) men är boken intressant så får den en chans till trots tröghet ;)

    SvaraRadera
  4. Förr läste jag alltid ut alla böcker, men nu tillåter jag mig att släppa dem jag inte gillar. Kanske missar jag någon godbit som behöver mer än 100 sidor för att komma in i ...

    SvaraRadera
  5. en kan vara på fel humör för en viss bok som kan passa en annan gång. att förena nytta med nöje på midsommar låter som ett trevligt sätt att fira

    SvaraRadera
  6. Är det trögt att ta sig igenom en bok... då läser jag lite och kanske inte så ofta, men läser ändå inget annat under tiden. Har nog bara lagt ifrån mig en bok i hela mitt liv, och aldrig plockat upp igen. å den minns jag inte idag vad det var ;-)

    Midsommar firas i en stuga vid vattnet.

    SvaraRadera
  7. Vissa böcker är det klart så med, att de är bäst att återkomma till vid lämpligare tillfälle, men har heller inga problem att skippa läsa klart om det känns helt ointressant.

    SvaraRadera
  8. Ibland kan jag också känna att det beror på humöret. Men samtidigt är jag dålig på att ge böcker en ny chans...

    SvaraRadera
  9. Jag vill inte heller lägga ifrån mig en trög bok för att aldrig avsluta. Det har hänt flera gånger än jag kan räkna att en bok helt ändrat skepnad en bit in.

    SvaraRadera
  10. Jag har också varit med om att jag lagt undan en bok och sedan gillat den jättemycket när jag tagit upp den vid ett senare tillfälle.

    SvaraRadera
  11. Har likadant. Har svårt att bara släppa en bok

    SvaraRadera
  12. Du har så rätt, ibland är det bara fel tillfälle som gör att en bok är tröglst.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...