29 december 2013

Elise Lindqvist - Ängeln på Malmskillnadsgatan

Elise kallas för Ängeln eller Morsan på Malmskillnadsgatan, hon är där varje fredags natt, året om. Detta för att erbjuda smörgåsar och mat till flickorna som går där på gatan och säljer sig, men Elise och hennes team från St:a Clara kyrkan stöttar även flickorna med kramar, en hjälpande hand och ett öppet hjärta och tid att lyssna.

Elise förstår hur tjejerna har det, hon har själv upplevt hur det är att vara ensam och utsatt. Redan som barn blev hon utnyttjad av vuxna människor som stod henne nära, när hon blev tonåring hamnade hon hos en bordellmamma och blev prostituerad.
Som vuxen levde hon med missbruk och sjukdom, men för 17 år sedan hände någonting, hon träffade Gud och det blev vändningen för hennes liv. 

Alltså jag har lite svårt för böcker som är religiösa, och att Elise blev helad vid flera olika tillfällen och att hon är där hon är idag tack vare Gud köper jag inte riktigt. Sen när hon var tonåring och träffade kvinnan som hade ett cafe där hon fick hjälpa till men hon var för trasig för att stanna kvar, där hade jag velat få veta mer för jag köper det inte riktigt, det känns inte äkta. Om du är ledsen och mår dåligt och någon äntligen bryr sig om dig varför skulle du då inte åtminstone försöka behålla kontakten? 
Betyg 2 av 5

Boken finns att köpas på   adlibris  bokus  cdon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...