30 december 2013

Tag: 35 bokrelaterade frågor om 2013

Jag såg att jag har blivit taggad på Dolas bokblogg :) Vad roligt!
Det tackar vi för(ehm, vilka vi? Alltså jag är ju ensammen men jag skriver vi och menar mig själv ibland och idag skrev jag det...och jag tror inte att jag har kluvna personligheter, inte vad jag vet i alla fall) ;)

1. Hur många böcker har du läst under året? 
Det blev några över 100, så jag är nöjd eftersom det är mitt första år jag har räknat.

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
Räknar inte sidor..

3. De 10 sämsta böckerna du läste. (Det här är ju då vilka böcker jag inte riktigt fastnade för, blev jätte besviken eller inte gillade handlingen eller jag tyckte helt enkelt inte om boken..)

- Bunkern
- Gone girl
- Ängeln på malmskillnadsgatan
- Ingen reklam tack
- Den nya människan
- Coq rouge
- Heavy metal murder
- the Serious kiss
- Frukta inte
- Det svåra fallet K

4. Årets 10 bästa böcker.
Marie Lu - Legend
Liz Coley - Berövad
Abdel Sellou - En oväntad vänskap
Cassandra Clare - Stad av skuggor
Richell Mead - Vampire academy serien
Veronica Roth - Divergent, Insurgent
Harlan Coben - Myron Bolitar serien
Jussi Adler-Olsen - Avdelning Q serien
Susan Caserfelt - Prästens lilla flicka
Gena Showalter - Alice i Zombie landet
Jamie McGuire - Underbara helvete, walking disaster.

5. Den sorgligaste boken
Helt klart Förr eller senare exploderar jag av John Green (Ja den var oxå en av årets bästa)

6. Den du aldrig kommer glömma.
Berövad  och Förr eller senare exploderar jag

7. Den hemskaste. 
Berövad. Den var så psykiskt hemsk att läsa.

8. Den mest spännande
Alla de som fått en 5a i betyg under året :)

9. Den längsta?
Den sista i Vampire academy serien är på ca 600 sidor så tror den var längst.

10. ..och kortaste?
Serie albumen kanske?

11. Den med vackrast omslag. 
Allegiant kanske, inte för att jag har läst den eller har den men har ju sett den och gillar omslaget :)

12. Det fulaste omslaget.
Jag vet inte...

13. Den du kommer läsa om och om igen.
Walking disaster och Underbara helvete :)

14. Hur många av böckerna du läste var recensions exemplar? 
33% kanske? eller 40%  Jag har ingen aning.

15.Hur många recenserade du? 
Jag recenserar alla under den månad de är lästa!

16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? 
De flesta böckerna men mest inspiration får jag av alla under bara bokbloggare, och tv serie bloggarna får mig att vilja se fler serier och pysselbloggarna gör att jag får massor med kreativa ideer och helt plötsligt hinner jag inte läsa allt jag vill och hamnar i en ond cirkel.

17.  Har du sett någon filmatiering av någon bok? Läste du boken före eller efter? 
Såg The Host men har ännu inte läst boken. Såg även City of Bones, läste boken före och gillade boken mer. Varma kroppar läste jag boken först och såg sedan filmen och där gillade jag båda.
Däremot Beautiful creatures gillade jag boken men avskydde filmen.

18. Hur många seriealbum läste du? 
10-15 stycken tror jag :) Det var någonting nytt för mig och vad roligt att läsa seriealbum!

19. Hur många av böckerna du läste kom ut under 2013?
40-50% kanske, har inte riktigt koll där men skulle gissa på något sånt.

20. Hur många var pocket böcker?
Jag har läst ovanligt många inbundna böcker det här året annars brukar nog 90% vara pocket men i år var nog siffran för pocket böcker ca 40%.

21. Någon bok du ångrade att du läste? 
Den där högen med böcker som jag inte riktigt gillade.... 

22. En bok som alla borde läsa som du läste. 
Nu åter kommer vi till Berövad igen.

23. Den roligaste boken du läste?
Sparkle kanske? Den var gullig och mysig och förutsägbar, en riktig feel good bok.

24. Bok som var bra men kanske var riktad till yngre/äldre läsare? 
Nikkis dagbok var för yngre än mig men jag gillade den ändå :)

25. Den mest hypade boken du läste? 
Insurgent kanske? För den mest hypade måste vara Nyckeln men den trilogin har jag inte läst.

26. En bok du hade stora förväntningar på och den överträffade det? 
Divergent, Insurgent, Berövad, Legend.

27. Den du blev mest besviken på.
Hela högen med de sämsta böckerna!

28. En relativt okänd bok du läste som fler borde läsa. 
Susan Caserfelt - Prästens lilla flicka

29. 5 böcker som kommer ut under 2014 som du ser framemot? 
Mari Lu - Prodigy, Veronica Roth - Allegiant, Cassandra Clare - Stad av aska, Sofie Sarenbrandt - Visning pågår, översättningen på Joe Hill - NOS4A2.

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst? 
Jag gillar väldigt många bokförlag, speciellt de som kommer ut med deckare, thriller, kriminal romaner och paranormal romance liknande :)

31. Varför? 
Ja de ge ut de böcker jag helst läser men försöker även vidga mina vyer mer men suget efter spännande läsning återkommer alltid.

32. Vilket förlag har du fått flest rec.ex från under året? 
Jadu bra fråga, Modernista tror jag leder.

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst. 
Pocketförlag kanske, har då en hel hög med deckare osv som pocket.

34. En bok som kom ut 2013 men som du inte har hunnit läsa. 
Veronica Roth - Allegiant kanske, ja och en stor hög till som står i "ska läsas/köpas listan".

35. Vilka 3 bokbloggare taggar du? 
Zellys bokbloggSagan om sagorna, pocketlover





 





1 kommentar:

  1. Tack för tagen ska ta mig ann denna. Passar på att önska dig ett riktigt Gott nytt år :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...