6 mars 2016

Månadens bästa - Mars


Helt klart Rachel Abbotts  Främlingsbarn, HÄR kan ni hitta till min recension.
Jag hade lite besluts ångest om det här skulle vara månadens bästa bok eller få höra till spänningsutmaningen men den var så bra och så oväntad så nej den var tvungen att bli månadens bästa.

4 mars 2016

Veckans bokbloggsfråga v9 Roligaste inlägg

Fredag och svarat på jerkan och satt och kollade igenom bloglovin och insåg att jag ville svara på veckans bokbloggsfråga som Barnboksbloggen ställde redan i måndags.

Vilken typ av blogginlägg tycker du är roligast att läsa?
Och vilken typ av blogginlägg tycker du är roligast att skriva?

Jag älskar att se folks bokhyllor, bokhauls, bokhögar osv Även recensioner av böcker jag har läst gillar jag, är det på böcker jag har tänkt läsa så försöker jag inte spoila mig men skumma lite för att se vad personen tyckte om boken eller om boken ska läsas snart så läser jag inte inlägget förens efter jag har läst boken (fördelen att följa bloggar på bloglovin).

Roligast att skriva är inte recensioner även om de är enklast, och jag gör inga videos både för att jag aldrig är ensam hemma och jag gillar inte att vara framför en kamera. Jag bloggar mest för egen del, att ha koll på vad jag har för böcker, vad jag har läst och vad jag tycker och för den enormt trevliga gemenskapen det är bland bokbloggarna. Jag har även en till blogg, där jag skriver om hundarnas träning men även det är för min egen del, ha koll på hur det går och analysera saker som går bra och dåligt.

Nu ska jag äntligen läsa igenom alla era inlägg och se vad ni tycker.
Ni får gärna kommentera vad ni tycker jag ska blogga mer om :)

Bokbloggsjerka 5 – 7 mars

Den här veckan har Annika låtit KajsaLisa få ha veckans bokbloggsfråga.
Och det hon undrar är vad vi tycker om bokrean, har den spelat ut sin roll? Och har bokhandeln spelat ut sin roll med internethandel och läsplattor? Berätta gärna om några fynd ni har gjort.

Jag var på icamaxi (körde till grannstaden) som vanligt och blev besviken över att en av böckerna jag skulle ha inte fanns, på hemsidan fanns den helt plötsligt bara som beställningsvara. Men de har oftast fler titlar än vad som annonserar för men många titlar är ju då sådana som var med redan i fjol.
Åkte en sväng även till akademibokhandeln här i min stad men ingen av de tre böckerna jag tänkte köpa fanns, jag blev jätte förvånad och letade hur många varv som helst men nä.

Sen har jag försökt  att inte beställa från någon nätbokhandel, bokrean brukar jag handla i fysiska butiker men tillslut kunde jag inte hålla mig och det var ändå jätte länge sedan jag gjorde en egen bokbeställning så råkade köpa hem 4 böcker, en från rean och tre pocket.

Jag köpte 4 i fysiska butiker och 4 på nätbokhandeln, nätbokhandeln får nog sålt en hel del icke reaböcker när folk ändå ska beställa. Och tydligen är det så även i fysiska affärer, vilket är jätte roligt!
Däremot tyckte jag inte var speciellt mycket bra på ungdomsbokfronten och inte heller bland engelska reaböcker :( Det är helt klart något som kan förbättras!
Vad har jag köpt hem då?

de som inte har hunnit komma får ni vänta med att se ;)


3 mars 2016

Utlottning på Beasbokhylla

Beas bokhylla pågår det just nu en tävling som avslutas den  5e mars och det man kan vinna är två signerade böcker. Böckerna är skrivna av Gabriella P.Kjeilen och är de två första delarna i hennes fantasy serie om Mellody Looh.
Helt ärligt var det här en serie och författare som jag inte alls har hört talas om tidigare så nu hoppas jag verkligen att jag vinner så jag får en chans att läsa dessa böcker. 

Lite läsplanering för mars och april

Nu i mars så har Fantastiska berättelser en ta kontroll över hyllvärmarna utmaning, och den har jag tänkt haka på men jag kommer läsa rec.ex men försöka att undvika mina nyinköpta böcker.
Men sen under April tror jag att jag ska försöka lägga fokus på de böcker som jag har köpt under 2016, bokrea böckerna med andra ord, för annars lär det bli som andra år och som för så många andra, att de bara bli köpta och sen liggandes i olästhögen i några år, vilket riktigt inte är planen när man köper nya böcker.

Så bland de olästaböckerna jag hoppas på att lyckas bearbeta nu i mars så ska jag försöka läsa lite olästa delar i serier, så får vi se om de nyare delarna kanske får bli lästa i april :)

Så den stora planen är att bearbeta olästaböcker och att komma ikapp med lite fler serier och just nu känns det ändå som att det kommer gå vägen under det här året, men vi får se längre fram hur det egentligen går.

1 mars 2016

Månadsläsning [Februari 2016]

9.  Amanda Stevens - Djävulens fotspår  (3)
10. Gabriella Ullberg Westin - Ensamfjäril (4)
11. Camilla Grebe - Eld och djupa vatten (3)
12. Emanuel Blume - Koma (1)
13. Kristina Ohlsson - Sjuka själar (3)
14. Sofie Thrin Johansson - barnvakten (4)
15. Chris Jordan - Sekten (3)
16. Rachel Abbott - Främlingsbarn (4)


Totalt:  8
Nya författare: 4
Tillhör en serie: 3?
Rec.ex: 6
Svenska/Engelska 8/0
Hyllvärmare: 2
Tegelstenar(minst 500 sidor):  0
E-böcker/Ljudböcker: 3/0
Seriealbum: 
Besvikelse: Noveller är inte riktigt min grej har jag insett, de tar slut för fort och för förutsägbara.
Positiv överraskning: Främlingsbarn var så oförutsägbar och verkligen en bok där man inte vet vem som är god eller ond.
Min åsikt om månadenBörjan på månaden gick läsningen verkligen jätte bra och sen gick det verkligen utför och det har inte blivit mycket läst senaste veckorna så jag får vara nöjd med åtta böcker men hade hoppats hinna läsa några fler.

Sammanfattning 2025

  Lästa böcker 2025 = 54 Nya för i år = 26 Köpta tidigare = 28 Bokrea böcker =  30 Lästa: 12 Olästa: 18     Köpta böcker = 41 Lästa = 12 Ol...