11 april 2023

Gabriella Ullberg Westin - Mörkret under ytan

 

Rokka #8

Titel & Omslag
Jag gillar ju inte de här nyare omslagen, jag gillade de som var på de första böckerna om Rokka när de kom ut. 

Handling
En kall höstdag i Hudiksvall försvinner polischef Carl Linderoth spårlöst. Han är kriminalinspektör Rokkas stora fadersgestalt och när han senare påträffas död rasar Rokkas värld samman. En mordutredning tar vid, men gärningspersonen tycks hela tiden ligga ett steg före polisen. 

Rokkas tidigare skyddsling, den före dette springpojken Eddie, är tillbaka i Hudiksvall efter en tid på hvb-hem. Han är äldre och på stadigare ben i livet. När Eddie berättar om sitt nya jobb lägger Rokka märke till en detalj som kan kopplas till mordutredningen. Han anlitar Eddie för att ta reda på mer, men komemr den unge Eddie klara av att jobba för polisen i hemlighet utan att avslöja sig? 

Mina åsikter
Precis som tidigare böcker i serien så är den här boken riktigt spännande och har ett högt tempo. Vi kastas direkt in ihandlingen och vi vill verkligen få veta hur det kommer gå, för vi förstår ju tidigt att Eddie kan råka hamna i trubbel, frågan är bara hur mycket och om han kommer ta sig ur det helskinnad.

Jag gillar hur man tar upp faderskapet, hur det inte är så självklart hur det känns när ens partner är gravid. Det var kul att få mer av Eddie, hur han försöker och alltid vill att Rokka ska vara stolt över han. 

Spoiler varning!
Jag förstår inte varför Rokka och Janna inte kan bo ihop? Få tvillingar men vara särbor?  Samtidigt som då Rokka ska bete sig som Janna tycker han borde, samtidigt som han inte alls Jag gillar att Angela och Eddie finner varandra. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...