27 december 2022

Lars Kepler - Spindeln

 

Joona Linna #9



Titel & Omslag
Jag gillar verkligen omslaget, det passar väldigt bra till bokens handling och så även titeln.

Handling
För tre år sedan fick Saga Bauer ett vykort med en hotfull text om en pistol med nio vita kulor - varav en väntade på Joona Linna. Det stod att Saga var den enda som skulle kunna rädda Joona. Men tiden gick och hotet bleknade som en meningslös provokation. 

Fram till nu. 

En säck med nästan fullständigt upplöst kropp hittas fastsurrad i ett träd utanför Kapellskär. På mordplatsen återfinns en mjölkvit patronhylsa. Via komplicerade gåtor ger den bestialiska förövaren polisen en minimal möjlighet att stoppa serien av mord. 

Joona Linna och Saga Bauer kämpar sida vid sida för att lägga pusslet och rädda de utsedda offren innan det är för sent. Den våldsamma jakten blir alltmer desperat. Kanske är denna seriemördare omöjlig att stoppa, kanske sitter de redan fast i spindelnätet. 

Mina åsikter
Den här boken är så spännande, den är svår att lägga ifrån sig och man vill hela tiden läsa lite till, vilket gör att sidorna flyger förbi. Jag älskar det med Keplers böcker, man kastas in i handlingen, de är spännande från första till sista sidan och man har svårt att sluta läsa, och det känns inte att böckerna är över 500 sidor. 

Det här är en av mina favorit serier, som jag helt klart skulle vilja se som tv-serie eller film. Men framför allt hoppas jag att de fortsätter skriva så jag får ta del av många fler böcker om Joona Linna. 

Spoiler varning! 
Vad skönt att Saga insåg att hon skulle sluta träffa den där hemska killen som verkar vara värsta psykfallet, vill ha sex med tjejer som är sövda. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...