27 december 2022

Anders de la Motte - Våroffer

 

Årskvartetten #4

Titel & Omslag
Precis som de tre tidigare böckerna så passar titeln ihop med de övriga och har ett snyggt omslag. 

Handling
Valborgsnatten 1986 dödas en sextonårig flicka under ritualliknande former intill ett slott i nordvästra Skåne. Henne styvbror döms för dådet, och kort därefter försvinner resten av familjen spårlöst. 

Våren 2019 flyttar läkaren Thea Lind in på slottet. Efter att ha gjort ett märkligt fynd i en uråldrig ek börjar hon gräva i fallet med den döda flickan. I takt med att hon upptäcker likheter mellan flickans uppväxt och sitt eget såriga förflutna, blir hon alltmer övertygande om att sanningen om den gamla tragedin aldrig kommer fram. 

Mina åsikter
Den här boken är helt klart den bästa i serien. Den har lite högre driv och mer spänning än de tidigare och jag dras till fallet på ett helt annat sätt. Men fortfarande så känns det som att jag hade betydligt högre förväntningar på den här bokserien än vad de leverarde så tyvärr blev jag lite besviken.

Jag fastnade inte riktigt för karaktärerna och böckerna hade behövt högre driv och mer action för att gripa tag i mig mer. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...