19 november 2022

Lars Kepler - Spegelmannen

 

Joona Linna #8

Titel & Omslag
När man läst boken förstår man titeln till boken! Och titeln är också väldigt bra till handlingen.

Handling
En ung kvinna försvinner när hon är på väg hem från skolan. Fem år senare hittqas hon mördad på en lekplats mitt i Stockholm. Via övervakningskameror lyckas Joona Linna spåra ett ögonvittne. När det visar sig att vittnet är en psykiskt sjuk man som inte har några som helst minnen av det han sett tar Joona kontakt med hypnotisören Erik Maria Bark.  Det ohyggliga mönster som framträder slungar in polisen i en livsfarlig jakt. Detta är utan tvekan Joona Linnas mest gåtfulla fall hittills.  

Mina åsikter
Eftersom jag har älskat alla tidigare böcker av Kepler så har man höga förväntningar! Och precis som tidigare böcker så är det ett högt tempo, och boken är skriven så man hela tiden "måste" läsa lite till, det är en rapp text och sidorna flyger förbi trots att boken är på 523 sidor, men den uppfattas inte som lång. 

Jag jobbar inom psykiatrin, och jag får inte riktigt storyn att gå ihop fakta mässigt, vilket är synd för det är en bra story och boken är lika spännande som de tidigare böckerna i serien men det är de där små detaljerna som gör att boken inte får en 5a. 

Jag har redan fått hem nästa bok i serien och den kommer jag påbörja med en gång. 

Spoiler varning!
Det är helt galet att man kan ha två så skilda personligheter att den ena inte vet om att den andra finns. Att han dessutom aldrig varit i sitsen där han blivit Martin på ställen han inte förstår vaarför han är där och att hans fru inte har märkt någonting under alla dessa år. Att till och med kidnappa sin egna dotter, det är helt klart galet sjukt! 

Betyg  4  av  5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...